Мексика против Трампа.

Jan 05, 2017 12:13



Новый американский президент еще не успел принести присягу, но уже дал прокашляться южным соседям - после критических высказываний Дональда Трампа компания Ford объявила об отмене планов по развертыванию новых производственных мощностей в Мексике.

Ford has said it will cancel a $1.6bn (£1.3bn) plant it planned to build in Mexico and instead extend operations at its factory in Michigan.

The US car giant will spend $700m on expanding the plant at Flat Rock.

Ford said it needed to re-organise to use existing facilities more efficiently amid falling sales of its smaller cars.

The President-elect has criticised both Ford and its rival General Motors over production of models in Mexico.

Earlier, Donald Trump tweeted his disapproval of GM's production of the Chevy Cruze in Mexico.

Ford's chief executive, Mark Fields, said the decision to cancel was in part related to the need to "fully utilize capacity at existing facilities" as sales of small and medium sized cars, such as the Focus and Fusion, fall - but he also said the decision was a vote of confidence in the business environment Donald Trump was creating.

Популистские призывы о создании рабочих мест - это, конечно, хорошо, но в реальной жизни речь идет не столько о рабочих местах, сколько о наличии у Мексики большого количества соглашений о беспошлинной торговле с другими странами (в активе Мексики числиться 44 таких соглашения, в то время, как у США - только 22).

По причине большого количества торговых соглашений Мексику облюбовали мировые автопроизводители (они получают здесь доступ к дешевым запчастям и комплектующим из других стран, и получают хорошую экспортную площадку на рынки сбыта).

Вот список автопроизводителей, разместивших производство в Мексике:

Фиат - 1,570 рабочих мест
Ниссан - 3,000 рабочих мест
Инфинити - 5,700 рабочих мест
Мазда - 3,000 рабочих мест
Дженерал Моторс - 700 рабочих мест + 5,600 рабочих мест
Форд - 2,800 рабочих мест
Киа - 4,000 рабочих мест
БМВ - 1,500 рабочих мест
Хонда - 3,200 рабочих мест
Тойота - 2,000 рабочих мест




(Список автопроизводителей, картинка кликабельна)

А вот ради чего автопроизводители выбирают Мексику (особый интерес представляет последняя цифра - 2,500 долларов экономии на тарифах).




(Льготные тарифы - основа экономии автопроизводителей, картинка кликабельна)

Даже с учетом того, что новый американский президент вышел на тропу войны против североамериканского торгового соглашения (NAFTA), это не отменяет того факта, что одна из стран, входящая в NAFTA, имеет отдельные торговые соглашения с другими странами и наличие таких соглашений (точнее сказать - экономия от соглашений) склоняет автопроизводителей разных стран выбирать Мексику в качестве производственной и экспортной площадки.

Make no mistake, the majority of Mexico’s auto exports are still sent tariff-free to the U.S. and Canada under Nafta. Mexico sends 2 million cars a year to the U.S., more than half its total production. But those shipments are making up less of Mexico’s total exports. By 2018, 28 percent of Mexico’s production will be exported to countries besides the U.S. and Canada, up from about 18 percent in 2015.

Less than 10 percent of U.S. production is sent offshore because American plants tend to make more expensive vehicles that car buyers in emerging markets can’t afford, and because Mexico’s trade deals have increasingly made the country a center for export.

GM will send more than half of the new Chevrolet Equinox SUVs built at a plant in Ramos Arizpe, Mexico to markets in South America, the Middle East and Asia, according to a person familiar with the matter. Similarly, Audi opened a brand new plant in Mexico to build its Q5 luxury SUV in September, with executives talking up the country’s free trade deals when it announced the start of production.

“In some ways it makes no sense to bash Nafta,” said Swiecki. “You could abolish the agreement but that won’t abolish the other agreements that Mexico has with other countries.”

Финансы, Торговля, США, Экономика

Previous post Next post
Up