Here, there and back again

May 09, 2006 14:55


Uuh, olipahan taas reissu. Kolme päivää kemutusta putkeen Helsingissä ja sitten maanantaina yöjunalla takaisin Joensuuhun. En ikävä kyllä kerinnyt tavata lähellekään kaikkia haluamani ihmisiä (etenkään haluamissani tilanteissa), mutta silti onnistuin saamaan jonkinlaisen yliannostuksen sosiaalisuutta. Pakko kyllä yrittää saada seuraavan parin ( Read more... )

Leave a comment

Comments 13

hilarioncute May 9 2006, 12:29:16 UTC
chreos May 9 2006, 15:50:45 UTC
Ehkä tämä on hieman sadomasokistinen ajattelutapa mutta olkoot sitten vaan.

Olen kerran jos toisenkin todennut sen seikan, että ainakin omalla kohdallani saan syvässä masennuksessa yllättävän helposti sellaisia äärimmäisen koskettavia kokemuksia kauneudesta. Suloisista tytöistä metrossa, lintujen silmistä, siitä että näkee ihmisten kävelevän kadulla viistossa auringonvalossa...

Olen monesti miettinyt selitystä tähän, enkä tiedä mikä sen vakuuttavasti selittäisi. Ehkä mieleni yrittää epätoivoisesti tuossa tilassa etsiä maailmasta edes jotain positiivista, joten se palkitsee normaalia helpommin sellaistenkin asioiden näkemisestä, joihin en tavallisesti kiinnittäisi lähellekään niin suurta huomiota?

Reply

hilarioncute May 9 2006, 16:01:39 UTC

elokuu May 9 2006, 14:31:25 UTC
Kiitos ja kumarrus, olit/olitte paras yleisö ikinä <3

Reply

chreos May 9 2006, 15:39:51 UTC
Kiitos ja kumarrus, olit/olitte paras yleisö ikinä <3

:}

Reply


puolukankukka May 10 2006, 01:48:56 UTC
On muuten tosi yleinen valitus tuo mitä-tahansa-soopaa-kirjoitan-aina-tulee-huippuarvosana -juttu yliopisto-opiskelijoiden keskuudessa. No, mielestäni on aika selvää, että ihmiset halutaan sieltä yliopistolta ulos ja sassiin, joten rimaa ei kannata pitää turhan korkealla. Itseäni ei ole ihme kyllä koskaan kauheasti napannut, mikä numero tentistä tulee - ei sillä ole välttämättä mitään tekemistä sen kanssa, mitä lopulta on kostunut koko jutusta.

Tuosta "pilasta", katselin vähän, on kyllä ahistavaa että joku saa tuollaisesta hupia. Tässä pätee vähän sama juttu - itse tekee itsensä naurunalaiseksi julkaisuttamalla nimissään soopaa. On ihan ymmärrettävää, että toimitus ei ole koostunut fysiikan asiantuntijoista, ja vastaan väittäminen jätetään niille lukijoille, jotka paremmin tietävät. Sellaisessa tilanteessa "toimitusta miellyttävä asenne ja kuulostaa hyvältä" -määritys on retoriseti oikein ja riittänee sellaisenaan. ...Blah, ahistaa tollaset, nukkumaan.

Reply

chreos May 10 2006, 11:37:39 UTC
On muuten tosi yleinen valitus tuo mitä-tahansa-soopaa-kirjoitan-aina-tulee-huippuarvosana -juttu yliopisto-opiskelijoiden keskuudessa.

Minä taas olen huomannut, että se on yleisempää humanistien ja yhteiskuntatieteilijöiden kohdalla. Mitä nyt tarkkailin vierestä muutaman vuoden ajan Sannan opiskelua biologiassa, niin kyllä minä koin että ihan eri tavalla siellä joutuu tekemään töitä kuin meillä, jos haluaa edes jotenkin päästä tenttinsä läpi (se on taas ihmisestä kiinni että haluaako). Eihän tässä tosin ole mitään mysteeriä, sillä luonnontieteellinen tieto on luonteeltaan paljon eksaktimpaa, eikä siellä kaunokirjallinen lahjakkuus paljoakaan tietämättömyyden edessä.

No, mielestäni on aika selvää, että ihmiset halutaan sieltä yliopistolta ulos ja sassiin, joten rimaa ei kannata pitää turhan korkealla.Ymmärrettävää toki, mutta rajansa kaikella. Itse kokisin, että etenkin jollekin tiedemiehelle olisi hyötyä laajasta yleissivistyksestä ja syvällisestä ymmärtämisestä. Laajaa määrää tietoa ei omaksuta noin vain ja jos koko ajan höngitään ( ... )

Reply

puolukankukka May 11 2006, 11:56:49 UTC
Mmm. On sen humanistisenkin sisällä aika lailla eroja, riippuen oppiaineesta. Jos haasteita ei löydy, kannattaa tulla koklaamaan vaikka sitä Japanin-tutkimusta; siinä saa olla tyytyväinen yleensä jos edes jotenmiten lävitse jotain rämpii. Sanovat tyypillisesti myös kirjallisuustiedettä normaalia työläämmäksi aineeksi, minusta se on ollut aika sopiva - ei siinä ekan vuoden jälkeen enää höttöillä. Peruskurssit lienevät aineessa kuin aineessa usein aika lölleröitä, toisaalta sosiologiaa opiskellut kaveri lähti vuodeksi ranskaan vaihtoon juuri siksi, että tunsi hukkaavansa aikaansa - tulee edes jotain haastavuutta ja oppii edes kielen ( ... )

Reply

chreos May 12 2006, 15:08:29 UTC
Mmm. On sen humanistisenkin sisällä aika lailla eroja, riippuen oppiaineesta.

Joo, en minä tahtonutkaan sanoa, ettei mitään poikkeuksia olisi olemassa. Esimerkiksi kielet kuulemma muuttuvat jossain vaiheessa tosi nihkeiksi. Joutuu tekemään jotain kattavia runoanalyyseja jostain muinaisenglannilla kirjoitetusta materiaalista, josta ei tajua perehtymättä oikeasti _mitään_.

Peruskurssit lienevät aineessa kuin aineessa usein aika lölleröitä, toisaalta sosiologiaa opiskellut kaveri lähti vuodeksi ranskaan vaihtoon juuri siksi, että tunsi hukkaavansa aikaansa - tulee edes jotain haastavuutta ja oppii edes kielen...

Hehe, meillä myös sosiologia tais olla yhteiskuntatieteiden alla. Kyllä yhteiskuntapolitiikassa meille sitäkin vähän opetetaan, mutta sen verran vähän ettei vielä kerkiä tylsistyä toistoon.

Siitä Kaikki on Totta -jutusta, ehkäpä se on pikkasen kärjistettyä.Toki, siksi silmänisku. Tämä pätee myös äärimmäisiin feministisiin teorioihin (=kaikki on pelkkää sukupuolirooleihin kasvamista, unohdetaan täysin biologia), jotka ovat ( ... )

Reply


puolukankukka May 10 2006, 02:45:51 UTC
No höh, pakko se oli lukea tuo juttu kokonaan, ja kyllä otti aivoon fyysikon putkinäkö. Meikäläinen on tietysti pohjattoman epämuodikkaasti teoreetikko, eikä niin kiintynyt käytäntöön, kun nyt 2000-luvulla ilmeisesti pitäisi olla. Esimerkiksi tuo ikkuna-vertaus; eikö tuo tyyppi tajua, että sosiaalisesti konstruoitua/kielellistä/mitävaan ei ole se, etteikö kävellessään 21. kerroksen ikkunasta ylos mitä todennäköisimmin putoa ja kuole, vaan se, että että tämäntapaista yksinkertaista, lyhytaikaista, konkreettista tapahtumaa voi muka käyttää mitä tehokkaimpana lyömä-aseena humanistia vastaan. Juuri tuollaiset esimerkit ovat sitäpaitsi patanaturalistien retorista suosikkivalikoimaa ( ... )

Reply


luruu May 10 2006, 07:30:43 UTC
tai sit se liittyy osaamistasoon mitä sieltä tentistä tulee vaikkei olis lukenut.

Reply

chreos May 10 2006, 11:49:18 UTC
tai sit se liittyy osaamistasoon mitä sieltä tentistä tulee vaikkei olis lukenut.

Kyl. Sellaiselle ihmiselle joka ei ole koskaan ollut kiinnostunut yhteiskuntafilosofiasta tai muutenkaan missään määrin tutustunut aiheeseen (esim. ei lue sanomalehdistä muuta kuin sarjakuvat), niin varmasti kokee oppivansa ihan eri tavalla uutta. Tosin vaikka yritän ottaa tämän huomioon, niin silti minusta tuntuu että meillä jahkaillaan ehkä vähän liian paljon niistä samoista asioista. Toisaalta jonkinlainen päällekäisyys on hyvä, sillä kertaus on opintojen äiti jne.

Reply

luruu May 10 2006, 15:56:33 UTC
joo, voi se olla kyl sitä jahkailuuki! emmäsillä.

nimimerkillä meillä oli amkissa tenttikirjana 'nalle puh ja johtamisen taito'. sillon kyllä suututti, että näinkö *itun alentuvasti täällä pitää opiskelijoita kohdella. osa oli myös toki sitä, että puh on ällö, mutta suuri osa tuota ensimmäistä..

Reply


Leave a comment

Up