Продовжую слухати марафон "Монтессорі з народження"
Розвиток дитини до 6 років.
Мій конспект з вебінару Ірини Ісаєвої.
Марія Монтессорі поділила розвиток людини до 24 років на проміжки по 6 років. Ці проміжки по 6 років в деяких випадках розбиваються ще на три роки.
Немовля 0-6 (0-3 та 3-6), дитина 6-12, підліток 12-18 (12-15, 15-18), зріла людина 18-24. Цікаво що саме в найскладніші періоди, коли дитина сильніше за все розвивається, вона ще й під впливом якихось соціальних інститутів (3-6 років та 12-15 найскладніші періоди).
Період до 6 років вона називає немовлятством. Саме в цей період формується свідомість дитини. До трьох років взагалі кажуть про відсутність свідомості, вона тільки з'являється, а от з 3 до 6 вона відточується і формується.
Навіть фізіологічно дитина сильно змінюється у різні періоди розвитку, виходить що і потреби у неї сильно відрізняються на кожному окремому проміжку.
Взагалі дитина з'являється не під час народження, а під час вагітності, а в деяких культурах вірять що і за декілька місяців до вагітності. І тому вже в утробі матері відбувається розвиток дитини і народження - це перша криза, але і перший крок до самостійності, незалежність від тіла матері.
І тому варто розуміти, що коли дитина народилася, вона вже не чистий лист. У неї вже є якись досвід з животику, плюс 100 тисяч мільйонів нейронів, які готові поєднуватися і створювати зв'язки.
У фізичному розвитку за один рік дитина проходить всі стадії еволюції: риба в животику, потім плазун, потім ссавець (повзає на чотирьох), примат та людина (коли вже впевнено ходить).
В животику у дитинки з'являється новий досвід: зв'язка рука і обличчя. Тому не варто вдягати новонародженим рукавички, нехай у них буде знайомий їм зв'язок рука і обличчя.
Зрозуміло що дитині необхідний сенсорний досвід, без нього вона не буде гармонійно розвиватися, але треба пам'ятати, що немовляткові багато не потрібно, при перенасиченості інформацією діти просто перестануть її сприймати.
Важливо пам'ятати що головний інструмент дослідження дитини - руки (ну і рот також). Тому нехай діти активно використовують цей інструмент.
Головні потреби дитини від року до трьох:
- опанувати навики руху
- опанувати мову
- постійна діяльність, активність
- напряму не може бути направлений дорослими, тільки через середовище
- вчиться через рухи і діяльність, не словами
- внутрішній вчитель
А ще дитина в цьому віці навчається не свідомо, її поглинанаючий розум діє не свідомо, вбирає всю інформацію і приймає її як таку, що є правильною. Реагує на дорослих, копіює їх.
Від 3 до 6
Вбираючий розум - свідомий. Дитина свідомо хоче чомусь навчитися. Важливі інші люди і інші діти, взаємодія.
6-12 років.
Дитинство.
Чому? Навіщо?
Це не чесно. Постійно в пошуках справедливості.
Батькам треба вчитися їх більше відпускати у соціум, бо діти цього віку можуть вже активно цього прагнути.