http://www.mukachevo.net/ua/chats/view/2 Сергій Федака: Олександр Олександрович - людина з добре пдівішеним язиком, має більш-менш чітке бачення екномічних перспектив краю, має за плечами певну команду, звязки у керівництві партії і парламентський досвід. Негативи - тривале перебування в опозиції дискваліфікує пострадянського політика. Хоч за плечима і був пост віце-губернатра, відтоді багато чого змінилося. Вдруге входити у владні кабінети ОДА буде доволі тяжко. Поки призначення, про які відомі, торкаються переважно лиш регіоналів. Але без опори на інші команди керувати Закрпаттям буде неможливо.
Дмитро Тужанський: До політичного портрету нового губернатора хотів би додати ще таке, себто відзначити: Олесандр Ледида - людина з бізнесу, на що звернув увагу пан Федака. Тобто, він не бюрократ. Це, як на мене, перевага, ніж недолік. Але чи матиме це дійсно якесь значення - залежатиме від здатності побудувати систему у роботі, можливо змінити акценти. Серед перших заявлених кроків Ледида назвав подолання бідності, кризи та проблема можливого паводку. Останнє здається вже нам не загрожує. А от з приводу перших двох позицій, то в ситуації з Закарпаттям (дотаційна область, досі немає держбюджету) - це буде ключове завдання і виклик, навіть тест. Разом з тим, для порівняння, пан Матвійчук, наш земляк, якого призначили керувати Одеською ОДА в першу чергу заговорив про дисципліну та питання кадрової вертикалі. Це пояснюється тим, що Матвійчук формально нова людина в керівництві Одеської області, тим паче конфлікт з Клімовим. У Ледиди цього "комплексу" немає, що дозволить, сподіваюся, відразу взятися до справи.
До того ж, оскільки Закрпаття дуже різношерсте, домінування однієї сили тут просто неможливо. доведеться домвлятися і ділитися.
Віктор Пащенко: Призначення губенатором О.Ледиду є найбільш оптимальним в нинішніх умовах. По-перше, це відповідальність президентської вертикалі, тобто Партії регіонів і водночас спадкоємність влади, оскільки в області вже 5 років діє широка коаліція разом з регіоналами. По-друге, Ледида економіст, в курсі проблем Закарпаття, власне, долучався до вироблення регіональної політики і не буде під впливом адміністративного "захоплення", що було притаманно Москалю і особливо Різаку. СЕЗ в цьому аспекті є ключовим рішенням, оскільки Єврокар, Ядзакі, Джейбіл на 60-70% формують обласний бюджет. По-третє, він матиме найбільш чисельних союзників з місцевих депутатів у ВР, що лобіюватимуть необхідні рішення.
Василь Бедзір: О.О.Ледида належить до тих людей, про яких кажуть: «повільно запрягають, та швидко їдуть». Він вже побував у владі, причому у ті часи (початок 2000-их), коли там було набагато більше порядку і відповідальності, ніж останніми роками. Тож добре ознайомлений із роботою цієї держструктури.
Витримавши конкуренцію у місцевій організації Партії регіонів з такими амбітними фігурами, як Юрій Бєляков і Василь Швардак, а на пізнішому етапі Василь Феєр, Сан Санич довів, що за певної м’якості своєї натури може бути твердим і рішучим, як політик.
СИЛЬНІ СТОРОНИ є формальними й неформальними.
Формальні сторони:
- належність Ледиди до владної партії і повна довіра з боку В.Януковича, його партійних і державних структур;
- бізнесмен, який знає свою справу зсередини (тривалий час є головою спостережної ради ЗАТ «Міжгірський лісокомбінат», має власне підприємство).
Неформальні сторони нового голови ОДА:
- відсутність відкритих опонентів, у міжпартійних стосунках, а також у обласній раді як депутата та голови фракції;
- дружні стосунки з Віктором Балогою (який уже десять років то явний, то тіньовий губернатором Закарпаття, але завжди був!);
- здатність бути пластичним у стосунках із підлеглими, тобто, не загострюючи стосунків із ними, добиватися від них належного виконання команд;
- вміння підбирати команду медівників-іміджмейкерів, здатних формувати правильний образ лідера;
- вміння прислухатися до інших.
CЛАБКІ СТОРОНИ - продовження сильних. М’якість - передумова нерішучості
Дмитро Тужанський: Як доповнення:
Мені здається, про що я, власне, згадував у своїх статтях, що кандидатура Ледиди якраз і була найбільш підходящою з точки зору балансу сил в Закарпатті.
Інша справа, що у Партії регіонів є досить потужне радикальне крило, яке представляє народний депутат Сергій Мошак. Людина з зв'язками в Києві, з доступом до тіла лідера через пана Пригодського. Тому припускаю, про найменший промах Ледиди, його відхилення від "лінії партї" чи прояв "самостійності" відразу знатимуть у центрі.
Віктор Пащенко: Поки ця конкуренція прихована. Губернатору дуже точно треба буде балансувати між місцевими інтересами та "політикою партії" в центрі. Бо будь- який його промах активно використовуватиметься не лише конкурентами внутрішніми, а й політичними опонентами, що особливо важливо перед місцевими виборами.
Сергій Федака: 13 районів Закарпаття - дуже несхожі одне на одне, є дуже апетитні шматочки, а є просто місця заслання для чиновників. Однозначно, що у Мукачівському районі і далі керуватимуть люди Балоги. Більшість районних команд буде сформовано регіоналами, але десь доведеться ділитися з іншими командами - Кеменяшем, Ратушняком тощо.
Сергій Федака: Удар і сльози. Хоча поки не зрозуміло, наскільки широкою буде коаліція, створювана Ледидою. Поки скидається,що до неї увійде БЮТ. На всеукраїнському рівні це екзотика, але на Закарпатті все можливо. Угорські сили однозначно будуть в коаліції. Соціалісти і комуністи - навряд. Швидше, в опозиції. А Єдиний Центр нині - як мавпа, розривається між красивими і розумними. Не виключено, що саме він стане ядром опозиції. В.Балозі до цього не звикати. раз він вже був в опозиції і повернувся у владу. Але поки все дуже туманно. Все буде залежати від перерваної у пятницю 28-ої сесії обласної ради. коли вона продовжиться, отам все має прояснитися.
Віктор Пащенко: Опозиція складається з багатьох, часто не менш конкурентних між собою середовищ і такою залишиться. БЮТ буде йти у фарватері своєї очільниці і принципово нового на місцевому рівні не пропонуватиме. С.Ратушняк за традицією опонуватиме всім. Найбільше залежатиме від "Єдиного центру" чи нової політичної сили куди він можливо трансформується. Якщо його змусять перейти в жорстку опозицію, то це означатиме велике зростання політичного протистояння. Але це поки менш вирогідний варіант порівняно тим, що "Єдиний центр" буде робочою опозицією, яка оночасно й не дасть владі розслабитися і допомагатиме їй в стратегічних питаннях не політичного характеру. Визначитися із своїм становищем має також "Наша Україна".
Дмитро Тужанський: Закарпатська опозиція - це насамперед БЮТ. Найголовніше зараз для неї, себто опозиції - місцеві вибори. У БЮТі це усвідомлюють. Як приклад, запуск нового регіонального видання, газети, якими принаймні в березні був всіяний Ужгород. Персона головного редактора дає підстави стверджувати, що даний медіа-ресурс використовуватиметься і в політичних цілях. Що номрально, насправді.
Крім того, серед місцевих бютівців є декілька сильних регіональних лідерів, той же Чучка. Подейують на місцеві вибори він планує йти власним блоком, окремо від БЮТ.
Разом з тим, є два моменти на які варто зважати: перший, випробування опозицією - що позначиться на вливаннях, ресурсах, і кадровому складі; другий, партійні чистки, які плануються після Великодня. Тимошенко обіцяла проводити їх оосбисто, їздити регіонами. Побачимо, хто залишиться і на якому місці у тому ж Закарпатті
Сергій Федака: Ще не ясно, коли саме вони відбудуться. Мені здається, що все-таки березень 2011 р. До того часу успіхи на президентських виборах команд Яценюка і Тигіпка вже призабудуться. На місцевих виборах спробує здобути реванш Ю.Тимошенко, і певні шанси для того будуть. Найбільша боротьба в області розгорнеться за крісло ужгородського мера. Прогнозую десь 15-20 претендентів, що дозволить Ратушняку знову обійти їх. Хоча якщо запровадять вибои мерів у два тури, тоді його шанси будуть мінімальними. З інших мерів можуть переобратися Щур у Міжгірї, Гайдош у Берегові і Джанда у Хусті. Решту, мабуть, буде змінено. У радах різко збільшиться присутність регіоналів. Найкраще до місцевих виборів підготований Єдиний Центр, тут у нього величезний досвід. але час грає не на цю команду. Мукачівщину вона, безперечно, втримає, а за інші райони доведеться дуже серйозно поборотися.
Віктор Пащенко: Тут прогнози найбільш невдячні, оскільки багато залажатиме від суті змін у законодавстві про вибори. Якщо повернеться мажоритарка, то однозначно вперед вирветься Партія регіонів та "Єдиний центр", а позиції БЮТ послабляться. Всі інші політичні сили відіграватимуть локальну роль. Угорці поділені на дві команди, ужгородці на чолі з Ратушняком, свалявці на чолі з Кеменяшем можливо ще хтось, використовуючи бренди Яценюка та Тігипка. В Ужгороді з великою ймовірністю зміниться мер, а в Мукачеві залишиться той самий, якщо таке рішення прийме команда. Велика ймовірність продовження своїх каденцій також у Джанди та Гайдоша. На жаль радикальне оновлення влади молодю поки не передбачається.
Сергій Федака: Бізнес для нинішньої влади найголовніше. Курс на відновлення СЕЗ задекларований, але це можна зробити тільки через Київ. Поки же буде тривати просто перерозподіл ринків, матеріальних ресурсів, можливо, землі. Зіткнення інтересів у бізнесі неминуче. Наскільки воно набуде політчиного забарвлення, наразі тяжко сказати. не уявляю, як, до прикладу, у Кеменяша можна відбрати вплив на розлив мінеральних вод Свалявщини. Така вінйа не потрібна самим регіоналам. Інша справа, що можуть бути якісь рухи проти Пвла Чучки, бо із ним давній конфлікт, навіть десь осбитстого забарвлення. Але гадаю, що його ресторанчик теж вистоїть. Якісь же наїзди на Барву, по-моєму, взагалі неможливі.
Дмитро Тужанський: Як доповнення: Тим паче, зважмо, що у кожної бізнес-групи та політичного угрупування є свій медіа-ресурс. Тому спричинити галас буде легко.
Сергій Федака: У політичній - консолідація закарпатців, приборкання міжусобиць, а для цього треба домовлятися. В економічній - відновити більшість виробюництв, які на нулі (мясна галузь, переробка дерева, виноробство, не кажучи уже про машинобудвання чи приладобудування, яке було в радянські часи). у соціальній - ті ж проблеми, що всюди, але найбільше необхідне створення нових робочих місць, повернення заробтічан додому, а вернуться тільки на нормальну зарплату чи за умови, що можна тут мати свій бізнес без великих проблем. У культурній - головне, щоб нічого не псували. Якщо вряди-годи чимось допоможуть, творча інтелігенція буде тільки вдячна.
Віталій Жугай: Керівникам краю було б варто поборотися за СЕЗ, створення курортів на рівні Буковеля, зміну заробітчанських орієнтирів закарпатців на можливість мати гідну роботу вдома.
Василь Бедзір: Якщо мовити про культуру, то тут у Закарпатті більш проблем, ніж у Солотвині з його затопленими шахтами та проваллями.
Новопризначений міністр культури і туризму України Михайло КУЛИНЯКА у інтерв’ю журналові "Музеї України" висловився недвозначно: Закарпатська область найбільш розграбована (щодо крадіжок із музеїв і приватних колекцій), тут найнижчі зарплати в галузі, тривають нескінченні ремонти (облфілармонії, театру); вони стали трубою, через яку без кінця викачуються бюджетні гроші.
Якщо навести лад у культурі, то проблем поменшає ледве не наполовину.
Чому?
По-перше, одна частина людей (понад 30 тис.) отримуватиме нормальну стабільну зарплату, працюватиме в належних умовах, а на другу зменшиться вплив вулиці. По-друге, туризм, про який стільки говорено, отримає добру підпору у краї.
Якби ж усе не закінчилося розмовами...
Віктор Пащенко: У політичній сфері не збурювати пристрасті, які б заважали розвитку економіки. Далі знайти ключові пріоритети в бізнесі та відповідальних інвесторів, які вміли заробляти гроші. Крім ВЕЗ, це туристично-рекреаційна галузь та малий і середній бізнес, що її супроводжує. А будуть гроші та робочі місця, то й не виникатиме серйозних проблем в соціальній та культурній сферах
Славко Юр: 1. Наскіль вдасться використатися потенціал прикордонної області у програмах ЄС "Східне партнерство", єврорегіони, тощо.
2. Чи буде сформовано "закарпатьский пул" політиків у Києві, які лобіюватимуть інтереси регіону при новій владі. Якщо так, то хто туди ввійде.
3. Наскільки актуальною для Закарпаття є децентралізація на державному та місцевому рівні. Чи готова буде нова регіональна влада провадити незалежну політику і розширяти власні права та права місцевих громад?
Сергій Федака: 1. На жаль, ці програми більше на словах, ніж на ділі.
2.Цілий пул навряд, але нардеп Аржевітін ці інтереси наразі лобіює.
3. Дуже актуальна. Область же специфічна і в геополітчиному, і в ландафтному плані ,і в суто економічному. На місцях багато чого видно чіткіше, ніж з Києва. мІЙ ідеал устрою - унітарна децентралізована держава тобто єдине законодавство, наявна владна вертикаль, але максимум понвоажень все-таки передана на місця - і містам і громадам. Закарпаття могло би виступити пілотною територією, де це все можна обкатати, тільки без політичної тріскотні про автономію і тим більше без сепаратизму.
Щодо прав місцевих громад. На мій погляд, закарпатські громади часто-густо себе скомпрометували нездатністю впливати на рішення своїх обранців. Яскравий приклад Ужгород, де хаос у містобудівництві. Тож треба подумати, як реалізовувати права, що вже надані громадам, на їхню користь, а не всупереч їм.
Віктор Пащенко: 1.Цей потенціал і використовувався і буде використовуватися. Звичайно завжди хочеться більше, але щоб його оцінити треба Закарпаття порівнювати не з європейкими стандартами, а з іншими областями України. Власне, вже те, що закарпатці мають значно ширший арсенал порівнянь свідчить про певну "просунутість" області.
2.Це й Аржевітін, й Кріль, Петьовка, Кеменяш. Говорячи про оптимальність призначення Ледиди, саме малося на увазі, що у нього нормальні робочі стосунки практично з усіма закарпатськими депутатами. На жаль якраз регіонали Шуфрич, Матвійчук, Мошак менше зв"язані з місцевими проблемами, але думаю їх також вдасться використати в хорошому розумінні цього слова.
3.Децентралізація актуальна не лише для Закарпаття, а як стратегія всієї сучасної цивілізації.Партія регіонів самою назвою декларувала цю політику, тому не зможе, у всякому разі на словах від неї відмовитися. Хоча звичайно перемістившись у Київ, об"єктивно виникає бажання зберегти максимальну владу. Але самостійність - це в першу чергу відповідальність і без вміння себе утримувати вони пустий звук. Знову ж таки тут багато залежить від громади, а не лише від політиків.
Дмитро Тужанський: Відповідь на 3 питання:
Децентралізація та самостійність починається з бюджетної політики та розподілу коштів. Закарпаття - дотаційна область, відтак і можливостей для самостійної політики дуже мало.
Відповідь на 2 питання:
Закарпаття досить непогано - і в кількісному, і в якісному плані. Серед депутатського корпусу: І.Кріль, В.Петьовка, С.Аржевітін, С.Мошак, є міністр Шуфрич), глава КС Стрижак.
Річ у тім, що система співпраці "регіон-центр" не дає і не передбачає можливості реального регіонального лобіювання, хоча б такого як це було при мажоритарці, чи може повернутися у вигляді однієї з моделей відкритих списків.
Євгенія Іванова: Шановні експерти! Чи не могли б ви пояснити: як може діяти українська влада (за якими законами), якщо термін повноважень міських голів закінчився 26 березня. Чим керуються мери міст при виконанні своїх обов’язків після цієї дати? Хто може запропонувати конкретну відповідь, якщо це є пряме поушеня закону? Про яку "конституцію" йде мова? І, на вашу думку, як фахівців, хто найбільш реально може посісти крісло мера Ужгорода?
Сергій Федака: Якби ж це було одне-єдине порушення закону. У нас порушується буквально все. Конкурнетів у Ратушняка доволі. Мабуть, буде балотуватися Гісем, Погорєлов, Чучка. Регіонали, щвидще, за все, домовляться з Ратушняком.
Віктор Пащенко: З точки зору формального закону, то повноваження мерів незакінчуються до обрання нових, але з точки зору суспільної легітимності, то це звичайно неподобство.Що стосується обласного центру, то крім команди Ратушняка тут нині формуються ще кілька. Це група практиків-прагматиків (Погорєлов,Каламуняк, можливо Гісем), які якщо домовляться, висунуть одного найбільш перспективного кандидата. Умовна група молодих та амбітних (А.Панов,Мошак,Горват,Жовтані(власник "Зіни"), що прагнуть до реалізації власних планів. Крім того є (Сербайло,Гнатків(БЮТ), (Адамчук,Бєляков,Феєр (Регіони), (Чижмарь,Чубірко,Трикур (ЄЦ), а також цілий ряд індивідуалів. Як на мене, то найбільш перспективною є саме група практиків- прагматиків із середовища яких і буде обраний наступний мер.
Сергій Федака: Вона же поки не сформована, але позиції команди Балоги таки скорочуються. А все ж вона лишається найпотужнішою в області - і за фінансами, і за організаційно-кадровиим моментами. багато залежатиме, чи будуть у цій команді перекинчики, чи підуть з неї люди в інші групи. Від того і залежатиме вплив цієї команди на область.
Василь Бедзір: Поки що очевидних підтверджень такій думці немає. Можливо, через те, що надто мало було призначень. Певною мірою про "дебалогізацію" може свідчити повернення на круги своя головного міліціонера області Василя Русина. Пам’ятаємо, що його пішли з влади саме в післяпомаранчеву еру.
Віктор Пащенко: Фактор В.Балоги на Закарпатті це не стільки адміністративний (посада або її відсутність)скільки політичний (електоральна підтримка), економічний і якщо хочете ментальний. Тому не враховувати його навіть на підсвідомому рівні в найближчі роки неможливо, як власне і Ратушняка. Інша справа як його враховувати. Можна по топорному тупо і тут можливі прямо протилежні підходи від підлабузницького "чего изволите", до самодурства "а й зато ні". А може бути й об"єктивний підхід. І він свідчить, що команда Балоги набагато більше корисного зробила для Закарпаття, ніж шкоди і не враховувати це нерозумно. Тому й вплив цієї команди в значній мірі ввимірюватиметься ефективністю їх дій та пропозицій.
Василь Бедзір: У нас були і прямі вибори губернатора, на початку 90-их. На жаль, Сергій Устич нічим добрим себе не виявив. За його губернаторства розпочалося безладне вирубування лісів. У цю сферу прийшли непрофесіонали, які "з’їли" професійні лісівницькі колективи. Внаслідок цього область тепер не має ні меблевого виробництва, ні деревообробних комбіфнатів, на яких раніше виготовляли прес-плиту, ні впорядкованих лісових угідь. Меблі, прес-плита завозиться з-за меж області. Наповнюємо чужі бюджети. Хто від цього виграв?
Тож не у прямих виборах суть, а в тому, хто керує і на чию користь грає.
Нині хто б не керував, а без врахування інтересів центру не діятиме. Інша справа, як тонко проводитиме й інтереси регіону.
Тим, зрештою, і запам’ятається (той же Устич).