אזהרה: פוסט זה כולל מונחים טכניים מרובים, במקרה ומונח לא מובן, נא לעיין ברשימת המונחים בסוף הפוסט או לשאול בתגובות.
אז הבעיה היא כזאת - איך מלמדים נושא מתקדם לפני שלומדים את היסודות?
מהתחלה: בסמסטר הקרוב אני הולך לתרגל ארבעה קורסים, אחד קורס שירות זה או אחר, קורס מתקדם לשנה ג' ותואר שני בשם "מיקרו-פציאס של גירים מהתטיס" (בהנחה שהוא יפתח) ושני קורסים של שנה ב' - סטרטיגרפיה ומבוא לסדימנטולוגיה.
הבעיה שלי קשורה לשני האחרונים.
העניין הוא כזה, ברור המוסדות שמלמדים את המקצועות האלו, או לומדים קודם סדימנטולוגיה ואז סטרטיגרפיה או שזה קורס אחד עם חלוקת נושאים היררכית.
מסיבות אלו ואחרות - אצלנו זה שני קורסים נפרדים, חופפים.
עד שנה שעברה, הדרך להתמודד עם זה היתה פשוט לעשות רק מבחן בקורס בסטרטיגרפיה והרבה תירגולים בקורס בסדימנטולוגיה מתוך הנחה שעד איזור סוף הסמסטר הדברים יפלו למקום.
רק שפועל יוצא של זה הוא שלסטודנטים היה ממש קשה לעקוב אחרי הקורס בסטרטיגרפיה ועד סוף הסמסטר הם לחלוטין איבדו כל קשר לנעשה בקורס.
בעיה משהו.
אז אחרי מאמצים רבים הצלחנו לשכנע את המרצה שצריך תרגול בקורס הזה - קיבלנו אישור - אבל לא שעות.
אז היו תרגילים בלי תרגולים. ניסינו לתת חומר קריאה ולכתוב הוראות ו... זה לא עבד מי יודע מה.
הבעיה היתה שהסטודנטים עדיין לא הצליחו באמת לעקוב אחרי הנעשה בקורס (למרות שעות קבלה, חומר עזר וכו') ומאוד התקשו עם התרגולים... בעיקר כי הם לא הבינו את הנחות היסוד הנדרשות לתרגילים.
הסטודנטים הקימו קול צעקה והשנה הוסיפו שעות לתרגול (הידד?).
לקחתי את הלקחים מהשנה שעברה וישבתי עם המרצה וביחד כתבנו מחדש את הסילבוס. הזזנו דברים קדימה ואחורה, הורדנו נושאים, הוספנו נושאים, עיבנו נושאים ויצאנו עם סילבוס חדש ועדכני לקורס ולתרגיל.
אחד הלקחים משנה שעברה היה שאנחנו צריכים על תחילת הקורס לוודא את רמת הידע של הסטודנטים בסדימנטולוגיה ולעבות אותה לפחות לרמה של כמה הנחות יסוד הדרושות לקורס...
כלומר בתחילת הקורס (תרגול ראשון יהיה ביום שני הראשון של הסמסטר) לוודא רמת ידע בקורס שעדיין לא התחיל (שיעור ראשון של מבוא לסדימנטולוגיה הוא ביום שלישי הראשון של הסמסטר) - בעייתי משהו.
יש יסוד מסויים, בסמסטר א' של שנה א' לומדים כמה שיעורים בנושא בקורס מבוא של התואר, אבל זה לא ממש יסוד מספק לבנות קורס מתקדם עליו.
הכי טוב שיכלנו לעשות היה להקצות לזה את התרגול הראשון ותרגיל אחד (שכנראה יכלול הרבה קריאה), אבל זה לא באמת תחליף להקף חומר שדורש לפחות קורס אחד עם שיעור, תירגול ומעבדה.
ישבנו ודנו ארוכות בנושא והצלחנו לצמצם את ה"יסודות" הדרושים לרשימה קצרה יחסית:
1. המערכת הסדימנטרית הקלסטית
2. המערכת הסדימנטרית הקרבונטית
3. סדרות סדימנטריות
(והוספנו עוד כמה נושאים לדגש נוסף בהמשך הקורס במקביל ללמידה שלהם בקורס מבוא)
עכשיו אני אקפוץ רגע לסילבוס של הקורס מבוא בסדימנטולוגיה
חלק 1: העקרונות הפיזיקליים של הסדימנטולוגיה - שבועות 1-2
חלק 2: מערכות השקעה סיליציקלסטיות: תהליכים, וחותמם על הסדימנט- שבועות 3-6
חלק 3: סלעים סדימנטריים כימיים (קרבונטים ואוופוריטים) - שבועות 7-9
חלק 4: דיאגנזה - שבועות 10-12
(לא סילבוס סופי, בעיקר כי אנחנו 4 שבועות מתחילת הסמסטר ועדיין לא יודעים מי המרצה של הקורס).
אני יכול לשלוח את הסטודנטים לקרוא ספר מבוא או שניים, אבל זה לא יגדיל את הסיכוי שהם יצליחו להטמיע את הנושא בזמן.
אני יכול לנסות לזקק את הפרקים האלו לראשי פרקים, להתעלם ממקרים מיוחדים ולנסות להגיע לדחיסה מקסימלית של החומר - אבל גם כשעושים את זה מה שמתקבל הוא ההקף של קורס המבוא.
אני יכול לשקר - לפשט את הכל לאפס (בכל זאת, יש לי בערך רבע שעה לכל נושא) ולתת להם לגלות את האמת לאורך הקורס, רק שאז לא ברור לי אם הם יבינו מספיק כדי להתמודד עם הקורס.
המחשבה שיש לי כרגע, ואני מאוד לא אוהב אותה, היא לדחוס את התרגול בצורה נוראית - להכין מצגת של משהו כמו מאה - מאה חמישים שקופיות עם המון נושאים בתוכה ולעבור עליה כאילו קוראים לי פייטרו מקסימוף או וואלי ווסט. אחרי זה לבנות תרגיל בית שיאלץ אותם לעבור ביסודיות על המצגת וחומר קריאה ובתיקווה שמספיק יכנס כדי שיהיה אפשר להמשיך משם.
אם למישהו יש רעיונות יותר טובים - אנא שתפו.
רשימת מונחים
סטרטיגרפיה - תורת הששכבות, הענף המדעי העוסק בהצטברות של סלעים.
סדימנטולוגיה - תורת סלעי המשקע, הענף המדעי העוסק בחקר ותיאור התהליכים הקשורים ליצירת סלעי משקע ושחזור התנאים מסלעים קיימים.
סלעים קלסטים - סלעים שנוצרים כתוצאה מבליה של סלעים אחרי והשקעתם במקום אחר
סלעים קרבונטים - סלעים שנוצרים כתוצאה מהשקעה ביולוגית או כימית והמרכיב העיקרי שלהם הוא קלציום קרבונט