Колись дерева були великими, а Київ - маленьким. На вулицях зовсім не було заторів, у громадському транспорті - такої давки, як сьогодні. І хоч це лише дитячі спогади, я дуже сумую за тими часами... Я чудово розумію, що нічого вже не змінити і часу назад не повернути, але все одно час від часу заходжу на веб-сайт Стефана Машкевича, присвячений пам'яті київських трамваїв (
http://www.mashke.org/kievtram/).
Позавчора на ньому з'явилася фотогалерея, присвячена трамвайному 1985 року. На екранах телевізорів тоді з'явився Горбачов, який щойно став генсеком ЦК КПРС, ну а я... Я просто відзначив свій перший 5-річний "мініювілей" :) Сподіваюся, що Стефан Машкевич не буде проти, якщо я позичу тут кілька ностальгійних фото з його сайту. Я впевнений, що небагато хто з моїх друзів пам'ятає чи знає, що колись біля червоного корпусу університету була кінцева зупинка 8-го трамвайного маршруту, який бігав вулицею Льва Толстого на Солом'янку:
На цьому маршруті тоді ще ходили трамваї КТВ-55-2. Зліва - університетський Ботсад:
А на цьому фото зверніть увагу на число авто на площі Перемоги. Їх просто немає!
Тут, на вулиці Воровського, вже бачимо "потужний трафік" - цілих сім легкових авто!
На вулиці Саксаганського звичайна тоді картина: трамваїв більше ніж легковиків.
Сьогодні трамваїв тут - як і на Льва Толстого та Воровського - вже немає. За останні роки знищено понад десяток трамвайних маршрутів - переважно у центрі міста, там, де вони пропрацювали десятки років. Скоріш за все, незабаром зникнуть колії на Набережному шосе. Деякі чиновники прагнуть вигнати трамвай також і з вулиці Фрунзе, що потягне за собою закритя оболонських та пуща-водицьких маршрутів. І, схоже, міська влада не розуміє, що знищує не просто трамвай - знищує душу Києва.
Усі фото Гордона Стюарта (07.10.1985).