[שתי הערות בסוגריים: האחת - נכתב במקור בתחילת מאי כשהם התחילו להרגיז אותי. מתייחס למניפסט בלבד, חלק מהדברים הייתי כותבת אחרת היום. את הרוב לא
( Read more... )
האם לדעתך ניתן להקים תנועה פוליטית שהמסר שלה מורכב? האם את מכירה אחת כזאת? האמת, שבעתי ממצבים מורכבים. כן, המציאות מסובכת. אבל צריך לעשות משהו כדי לצאת מהחרא. וכל אידאולוגיה, כל אחת ואחת מהן, צריכה בסופו של דבר להתרגם לדרך פעולה. ודרכי פעולה כאלו תמיד יהיו שטחיות. מעין קריסת קוואנטית של כלל נקודות המבט למסקנה סופית ושטחית, המשקללת את כלל הפרמטרים, ומציעה תשובה. או זה, או שאותה אידאולוגיה היא גיבוב מורכבויות חסר ערך. ומעבר לזה, האם את יכולה להצביע על תנועה כלשהי שאת, עם מכלול התפישות המורכבות שלך, מסכימה עם כל פרט ופרט בקו הרשמי, הכללי, הגלובלי, או הוואטאבר?
יש לא מעט נקודות במניפסט שאיני מסכים אותן. יתכן אף שאם נערוך רשימה, מספר נקודות אי ההסכמה יעלה על מספר נקודות ההסכמה. ועדיין. כי המצב כל כך גרוע, שבאמת אין שום דבר אחר בסביבה. (ואולי באמת הגיע הזמן לבדוק שום את מרץ, כשביילין וגלאון אינם שם יותר. אולי דברים השתנו לטובה?)
התשובה לשאלתך הראשונה - חד משמעית, כן. אבל יכול להיות שכשאתה אומר "מורכב" אתה מתכוון "לא עקבי". כשאני מדברת על מסר מורכב, אני מדברת על משהו שאי אפשר לצמצם למשפט קצר אחד שמציג רעים, טובים, ועקרון על. (לצורך העניין "יהודים טובים, ערבים רעים, אלוהים צדק" - אינו מסר מורכב. מה כן (רק תנועות פוליטיות שאני לא מזוהה עימן כדי שזה לא ייראה מוטה - למרצ יש מסר מורכב. לליכוד, כתנועה, יש מסר מורכב. לקשת הדמוקרטית המזרחית יש מסר מורכב
( ... )
מצטער, אבל אני לא מאמין לך. ואת גם אומרת את הסיבה בגלוי - את לא מסכימה איתם. שזה בסדר לא להסכים. אני מרשה, וגם העקרון הדמוקרטי מרשה. האם אמנסטי אינטרנשיונל מכירים בכך שלפעמים צריך לשבור כמה עצמות כדי להבטיח בטחון לאזרחי המדינה? האם המרכז לפלורליזם יהודי מכיר בכך שהדת היהודית כשלעצמה היא דבר מדכא וחשוך, וזה סביר לחלוטין שיהודים המגיעים לכותל יעלבו מנשים המתפללות? מה הופך את העקרונות הדתיים של צד אחד ליותר חשובים מהעקרונות הדתיים של הצד השני? האם חד"ש מכירים בזכותה של מדינת ישראל להגן על עצמה? (עם פרוץ מלחמת לבנון הראשונה שלחתי מייל עם שאלה ברורה בנידון לדב חנין, שהתבטא נגד המלחמה. מחוסר תשובתו אני נאלץ להסיק שהם אינם מכירים בזכותנו להפעיל כוח, אלא רק בזכותם של אויבינו.)
מוקד הסיוע לעובדים זרים ופרופיל חדש מציעים עקרונות מאוד ממוקדים, ונקודת מבט מוגבלת על המציאות. שזה בסדר, זה מותר, לא כל אחד חייב להציע פתרון לכל בעיות העולם. ואת הארגונים האחרים אני לא מכיר ברמה של לדון בהם, אפילו.
אז לא, לא נראה לי שהשמאל הציוני פשטניים יותר מגופים אחרים המתיימרים להציע ראיית עולם כוללת. את פשוט לא מסכימה איתם. קורה.
אה, וזהבה גלאון. כמו שאני לא מוכן שקולות שלי יכניסו לכנסת גזענים ששונאים 20% מהאוכלוסיה, אני לא מוכן להכניס גורמים שמתעבים כמעט 50% מהאוכלוסיה. לא דיברנו על זה פעם?
Comments 9
האמת, שבעתי ממצבים מורכבים. כן, המציאות מסובכת. אבל צריך לעשות משהו כדי לצאת מהחרא. וכל אידאולוגיה, כל אחת ואחת מהן, צריכה בסופו של דבר להתרגם לדרך פעולה. ודרכי פעולה כאלו תמיד יהיו שטחיות. מעין קריסת קוואנטית של כלל נקודות המבט למסקנה סופית ושטחית, המשקללת את כלל הפרמטרים, ומציעה תשובה. או זה, או שאותה אידאולוגיה היא גיבוב מורכבויות חסר ערך.
ומעבר לזה, האם את יכולה להצביע על תנועה כלשהי שאת, עם מכלול התפישות המורכבות שלך, מסכימה עם כל פרט ופרט בקו הרשמי, הכללי, הגלובלי, או הוואטאבר?
יש לא מעט נקודות במניפסט שאיני מסכים אותן. יתכן אף שאם נערוך רשימה, מספר נקודות אי ההסכמה יעלה על מספר נקודות ההסכמה. ועדיין. כי המצב כל כך גרוע, שבאמת אין שום דבר אחר בסביבה.
(ואולי באמת הגיע הזמן לבדוק שום את מרץ, כשביילין וגלאון אינם שם יותר. אולי דברים השתנו לטובה?)
Reply
התשובה לשאלתך הראשונה - חד משמעית, כן. אבל יכול להיות שכשאתה אומר "מורכב" אתה מתכוון "לא עקבי". כשאני מדברת על מסר מורכב, אני מדברת על משהו שאי אפשר לצמצם למשפט קצר אחד שמציג רעים, טובים, ועקרון על. (לצורך העניין "יהודים טובים, ערבים רעים, אלוהים צדק" - אינו מסר מורכב. מה כן (רק תנועות פוליטיות שאני לא מזוהה עימן כדי שזה לא ייראה מוטה - למרצ יש מסר מורכב. לליכוד, כתנועה, יש מסר מורכב. לקשת הדמוקרטית המזרחית יש מסר מורכב ( ... )
Reply
האם אמנסטי אינטרנשיונל מכירים בכך שלפעמים צריך לשבור כמה עצמות כדי להבטיח בטחון לאזרחי המדינה?
האם המרכז לפלורליזם יהודי מכיר בכך שהדת היהודית כשלעצמה היא דבר מדכא וחשוך, וזה סביר לחלוטין שיהודים המגיעים לכותל יעלבו מנשים המתפללות? מה הופך את העקרונות הדתיים של צד אחד ליותר חשובים מהעקרונות הדתיים של הצד השני?
האם חד"ש מכירים בזכותה של מדינת ישראל להגן על עצמה?
(עם פרוץ מלחמת לבנון הראשונה שלחתי מייל עם שאלה ברורה בנידון לדב חנין, שהתבטא נגד המלחמה. מחוסר תשובתו אני נאלץ להסיק שהם אינם מכירים בזכותנו להפעיל כוח, אלא רק בזכותם של אויבינו.)
מוקד הסיוע לעובדים זרים ופרופיל חדש מציעים עקרונות מאוד ממוקדים, ונקודת מבט מוגבלת על המציאות. שזה בסדר, זה מותר, לא כל אחד חייב להציע פתרון לכל בעיות העולם. ואת הארגונים האחרים אני לא מכיר ברמה של לדון בהם, אפילו.
אז לא, לא נראה לי שהשמאל הציוני פשטניים יותר מגופים אחרים המתיימרים להציע ראיית עולם כוללת. את פשוט לא מסכימה איתם. קורה.
Reply
Reply
Leave a comment