я так розумію, Львів перед Форумом намагається створити баланс для Баумана... Майже вдалося

Sep 06, 2013 22:42


прочитав ось цю статтю в журналі "Ї".
І не можу не зреагувати, адже вже на неї бачив позитивні відгуки: мовляв, методологію витримано, а тому все коректно.
Та й той факт, що згаданий опус опубліковано часописом "Ї", теж змушує мене написати відповідь.

По-перше, авторка не може відрізнити слова "реципієнт" від "респондент" (а також "Сізіфа" від "Едіпа", але це вже не питання соціології), що одразу запідозрити її в незнанні соціологічної методології.
По-друге, автор не має жодної культури роботи з отриманими даними. Наприклад, авторка пише про 79% опитаних чоловіків, хоча з вибірковою сукупністю в 60 осіб ці відсотки означають, що авторка опитала 47,4 чоловіка.
А справа в тому, що існує правило: не вказувати відсотків, якщо кількість опитаних менша 100 осіб (тобто 1% = 1 особа), інакше з’являються "частини" людей, які не є результатом нелюдських дій соціологів. Хоча... От деякі студенти пишуть, що соціологи допитують людей, а тоді вручають їм подарунки. Такий собі метод пряника і батога в дії.
По-третє, переплутати генеральну сукупність та вибіркову - це треба вміти! Адже генеральна сукупність - це та група людей, думку яких ми хочемо вивчити, але оскільки опитати всіх не можемо, то відбираємо тільки частину для дослідження - вибіркову сукупність.
Втім, для авторки такі речі є надто чужими, а тому з’являються фрази: "Генеральна сукупність чоловіків становила 60 осіб. Генеральна сукупність жінок - 60 осіб". А йшлося про вибіркову сукупність.
І з цього випливає четвертий пункт: вибірка. Опитати 60 чоловіків та 60 жінок - не проблема. Але кого репрезентуватимуть ці люди? Авторка пише, що відбирала їх шляхом комбінованої вибірки: квотної в трьох районах Львова та районованої. Щодо останньої, то автор чесно пише: "нам буде відома наявність і частка певних ознак у генеральній сукупності ще перед проведенням дослідження", а далі "ми поділимо генеральну сукупність чоловіків на певні страти, всередині яких вестимемо ймовірнісний добір одиниць спостереження".
Це все нагадує мантри для створення враження науковості тексту, а тому зупинюся дещо детальніше на районованій (чи стратифікованій) вибірці. Отже, перш за все, слід знати, що ознаки не можуть розподілені в генеральній сукупності, а лише носії цих ознак. Крім того, імовірнісний відбір означає відбір згідно зі списком. Найчастіше йдеться про список індивідів, деколи - адрес. От тільки чи авторка складала такий список, щоб з нього відбирати - з використанням таблиць випадкових чисел? Навіть для трьох районів Львова це проблема. А якщо врахувати, що авторка не ходила по квартирах, а ловила людей в транспорті, то стає зрозумілим, що йдеться про стихійну вибірку - відбір "першого зустрічного". Цей вид відбору існує, але ним намагаються послуговуватися якомога рідше у зв’язку з тим, що цей вид відбору дуже часто призводить до систематичних помилок: дослідник інтуїтивно відбирає саме тих людей, до яких відчуває інтерес/потяг, чи які є просто подібним до нього/неї. А це вже становить суттєву загрозу для об’єктивності дослідження.

І ще одна річ: про які райони йдеться - адміністративні чи історичні? І хто ці містичні експерти, яких було опитано. І, врешті-решт, назвіть ці райони! А то прямо якась воєнна таємниця, аби ніхто нічого не довідався зайвого.
Якщо ж звернутися до структури експерименту, який проводить автор, то назвати це експериментом важко. По-перше, незрозуміло, якою є факторна змінна, вплив якої вивчався. "Джентельментство"? А якщо людина не поступається місцем взагалі нікому, а не лише жінкам - це свідчення хамства як такого чи хамства через брак джентельменства? По-друге, як відбиралися учасники експерименту? (Хоча  авторка пише, що використано "серійну або гніздову вибірку", але з тексту зрозуміло, що авторка явно не уявляє, що таке "гніздо" у цьому способі відбору, а також те, що при гніздовій вибірці проводять суцільне обстеження всіх елементів гнізда, а не окремих індивідів, біля яких падали важкі і пишучі предмети).
Окремої зауваги заслуговує саме поняття "джентельменство", яке брак якого не обов’язково означає брак цивілізованості, як вважає авторка, а просто існування інших цінностей. Але це тема для окремого коментаря про ґендерні стереотипи та їх відтворення. Мені ж ішлося про маскування під науку різних проб пера, які самі по собі не будуть цікавими нікому, але коли їх "причесати" під соціологію стають не мрією/позицією автора, а об’єктивним відображенням соціальної реальності. Для цього варто лише вставити якомога більше соціологічних термінів та понять, навіть якщо їх зміст залишається розмитим і туманним - і ілюзія об’єктивності та незаангажованості готова!
От тільки чому імідж соціології як науки повинен страждати через прагнення деяких авторів видаватися більш значимими, ніж вони є?

sociology in ua, spear review

Previous post Next post
Up