Nästa vecka hämtar jag ut min första bil, en 2006 års metallicblå Citroën C1 SX med fem dörrar. Den är liten och smidig, passar helt klart bäst i stadstrafik och drar dessutom inte alls särskilt mycket bensin vilket gör att den passar in under Vägverkets miljöbilsdefinition med god marginal.
(
Read more... )
Comments 4
Trängseln handlar väl om antalet bilar i trafik på en begränsad yta (Stockholms innerstad). Kör man omkring i bilden behöver man kanske 5-20 m säkerhetsavstånd framför och bakom, så den totala längden som ens bil kräver blir betydligt längre än bilen själv. Om längden på en stor jämfört med en liten bil diffar med 2 m så spelar det ingen större roll på trängseln i trafiken för det. Tar man däremot helt bort bilen så sparas mycket mer utrymme än bara bilens egna längd.
- Henrik
Reply
Men givetvis ska målet med trängselskatten vara att minska trängseln, och det sker förstås genom att minska antalet bilar i stort. Fast som det ser ut nu har trängseln bara flyttat från innerstan ut till Essingeleden...
Reply
Reply
Och blåmetallic är nog ärligt talat snyggare än shrekgrön...
Reply
Leave a comment