Ik ga toch maar eens proberen om op te schijven wat er vanavond is gebeurd.
Ik deed ter afsluiting van de cursus bij de games workshop mijn eerste echte battle. Ik kon een doos met Lizzies van de GW lenen en vond een los rondlopende jongen met een nightgoblin army.
We speelden 1000 punten, jammer genoeg niet helemaal uit kunnen spelen want mijn tegenstander moest wat eerder weg.
De opzet:
Lizzies:
18 saurus warriors met full command
11 skink scirmisers (stond een priest in de unit)
5 cold one riders met champion en banner
1 kroxigar
10 templeguards
2 lvl 2 skink priests
De lijst had vast beter gekund, maar het was mijn eerst army lijst die binnen 15 minuten in elkaar moest en daarbij zoeken wat er in de lizzy surprise koffer zat, kwam wat tijd tekort :P
mijn tegenstander speelde night goblins, hij had ongeveer:
2 units van 25 standaard goblins
1 unit met 15 squigs en 10 goblins
5 squig hoppers
3 trolls
2 spear chukka's
2 lvl 2 shamanen
1 general
1 battlestandard
Het gevecht
Deployment
Beide legers stonden eigenlijk allemaal op een grote rij, alleen de spear chukka's stonden aan zijn kant in de hoeken van het veld.
Ronde 1
Hij mocht beginnen. De squig hoppers gingen met behoorlijke snelheid richting mijn templeguards, de rest bewoog wat rustiger.
Magic phase rolde hij 6,1 en ik kon daardoor eigenlijk alles dispellen.
shooting: beide catapults miste
melee: nope
Mijn beurt! Euhm dat bewegen he? hoe moet dat? waar moet dat heen?
Goed daar ging het dus mis. Alles beetje naar voren bewogen.
magic was leuk, ik gooide 6,3 geloof ik, met een channel erbij, 10 stenen. Erg fijn. Ik heb een komeet in zijn linie kunnen plaatsen, want zijn dispel faalde en ik kreeg er een chain lightning uit, maar jammer genoeg trok hij daarvoor een dispelscroll tevoorschijn.
shooty en melee: nope.
Ronde 2
movement, tja euhm, alles werd gecharged. beetje jammer, maar ja, mijn eigen schuld. Squigs hoppers stonden ineens in de flank van mijn saurus warriors, trolls ervoor en de cold one ridders hadden de unit met squigs tegenover zich.
in de magie fase geen komeet jammer genoeg, wel veel spreuken van mijn tegenstander, 1 kunnen dispellen, maar de 'groete groene voet'-spreuk deed splut op mijn kroxigar.
Het gevecht met de squig hoppers en de trolls ging niet erg lekker, ik verloor 5 units, mijn tegenstander 2 hoppers en 1 wound op een troll. Gelukkig was ik steadfast en zijn lizzies coldblooded, leadership passed.
Het gevecht met mijn cold one riders ging ook niet lekker 3 doden en 0 schade aan de andere kant, dat vonden ze toch wel erg beangstigend en ze vluchtte.. jammer jammer.
Mijn beurt. Skirmischer uit de front arc van de squig unit verwijderd en binnen schot afstand gezet. Cold one ridders kunnen rallyen.
Magic. komeet, BOEM! ha! unit van goblins in range, 8 str 5 hits, 6 doden yay!
Chainlightning lukte, yay, weer 4 doden, panic test haalt hij wel. Jammer genoeg hopt de chain niet verder. Zeker jammer omdat al zijn 5 units allemaal binnen hop afstand van elkaar stonden. Hij had zomaar het hele rondje rond gekund, het mocht jammer genoeg niet zo zijn.
Shieten: tja, als je 7 eenen en tweeën rolt,..
Melee: alleen warriors in combat. 4 doden aan mijn kant, 2 wounds op de trollen en 1 hopper dood. Ik verlies de combat, maar coldblooded red mij :)
Ronde 3
De tweede unit goblins kan mijn templeguards chargen, de squigs proberen te chargen maar falen, maar geven daardoor wel ruimte aan zijn goblin unit om mijn skirmischers te chargen.
Magic, geen komeet, jammer jammer. Nog een grote groene voet stamp spreuk, kost me 1 cold one, viel mee.
Shooting: tja die katapults waren gewoon slecht, hebben niets geraakt het hele gevecht niet :P
Melee: het gevecht tussen zijn goblins en mijn templeguards ging eindelijk goed voor mijn kant, hij mist alles, ik mis alle attacks op zijn shamans, maar de attacks op normale units raken er 4. Hij faalt zijn leadership test en moet rennen. Hij gooit een geweldige 4, dus die kon ik makkelijk overlopen. Weg units met goblins, dat was een leuke twist voor mijn kant, yay :)
Ook de saurus warriors hadden iets meer geluk. Er sneuvelde 2 saurussen, maar ze wisten wel de 2 overgebleven hoppers te doden en nog een wound op de trolls te doen. Genoeg om het gevecht met 1 punt te winnen. De trolls falen leadership en gaan er ook vandoor, jammer genoeg haal ik die niet in. Wel rennen we nog door een goblin fanatic heen, dat koste 4 wounds op de trolls en 5 op mijn warriors, dat was jammer.
De skinks verliezen hun gevecht hard, rennen weg en worden ingehaald, RIP skinks.
Tja, toen moest mijn tegenstander toch echt weg. Wel leuk om deze ronde nog te doen, want het gaf een flinke ommekeer voor mij. Maar toch niet genoeg om nog te kunnen winnen. Wat er nog over was:
10 templeguards, 2 cold one ridders, 4 saurus warriors.
15 goblins, 2 vluchtende trollen, squig unit met 23 modellen en 2 spear chukka's
Misschien met wat geluk had ik het nog kunnen winnen (o.a. de komeet hing nog boven een van zijn units) Maar ik tel het maar als een verlies, ben wel behoorlijk ingemaakt.
Conclusie: ik moet leren wat ik moet doen met een movement fase, uitzoeken wat waarheen moet en hoe ik dingen zo positioneer dat het nuttig is ipv onhandig. Komt vast goed, oefenen zal de key zijn :)