В принципе, Генри Джеймс. Активно и осознанно использовал и сам же и теоретизировал под конец жизни. Его последователь Лаббок в 1921 написал The Craft of Fiction, где термин Point of View используется уже практически современно, и особенно он продвигает как раз "Джеймсовский": ...(перед этим он пишет о том, почему ограничения, накладываемые на первое лицо, на самом деле полезны):
Comments 3
Reply
Reply
В принципе, Генри Джеймс. Активно и осознанно использовал и сам же и теоретизировал под конец жизни. Его последователь Лаббок в 1921 написал The Craft of Fiction, где термин Point of View используется уже практически современно, и особенно он продвигает как раз "Джеймсовский":
...(перед этим он пишет о том, почему ограничения, накладываемые на первое лицо, на самом деле полезны):
This limitation may have a convenience and a value in the story, it may contribute to the effect. But it need not be forfeited, it is clear, if the first person is changed to the third. The author may use the man's field of vision and keep as faithfully within it as though the man were speaking for himself. In that case he retains this advantage and adds to it another, one that is likely to be very much greater. For now, while the point of view is still fixed in space, still assigned to the man in the book, it is free in time; there no longer stretches, between the narrator and the events of which he speaks, a certain tract ( ... )
Reply
Leave a comment