Tietokoneet luokassa puhuttavat taas

Mar 09, 2008 16:39

Helsingin Sanomissa kirjoitettiin tällä viikolla tutkimuksesta, jonka mukaan Suomi on maavertailussa keskitasoa tietokoneiden opetuskäytön määrässä. Tänään (9.3.) julkaistiin lyhyitä kommentteja verkossa käydystä keskustelusta aiheesta. Niissä otettiin enimmäkseen esiin se, että powerpointit sun muut eivät sinällään muuta opetusta, vaan niillä voi ( Read more... )

Leave a comment

Comments 5

Hommat voi tehdä järkevästikin anonymous March 11 2008, 19:46:49 UTC
Joo, näet hyvin noita mahdollisuuksia. Hyvä, että joudut/pääset dokukameran kanssa töihin. Muista vaan käyttää sitä sopivasti väärin ;-)
Tuo liitutaulu-käsitekartta-esimerkkisi on hyvin kuvaava. Hommat voi tehdä järkevästikin. Eli kun vaan jaksaa hieman nähdä vaivaa välineiden käytön opettelussa niin kyllä ne työskentelyä tehostavat.
Ilmainen käsitekarttaohjelmisto:
http://cmap.ihmc.us
Ilmainen miellekarttaohjelmisto
http://freemind.sourceforge.net

Timo

Reply

Re: Hommat voi tehdä järkevästikin laumis March 12 2008, 20:19:18 UTC
Kiitos linkeistä!
TVT-välineiden käytön sujuvuus/ tökkivyys on otettu meillä esiin varmaan joka palautteessa. Katsotaan, kuinka meikäläisellä lähtee sujumaan. Sen (tai smartboardin tms.) huono puoli voi olla, että opettaja jää kököttämään pöytänsä luokse. Tai siis täytyy muistaa sitten kun ei sitä aktiivisesti ole säätämässä, että on suositeltavaa vaihdella sijaintiaan luokassa.

Reply


msdrew March 12 2008, 18:33:00 UTC
Smart board on kyllä mainio laite, ja ainakin englanninkielisenä löytyy paljon sen kanssa toimivaa verkkomateriaalia, jota voi käyttää erilaisten asiakokonaisuuksien hahmottamiseen ja oppilaiden kanssa muokkaamiseen (ks. vaikka ReadWriteThink.org, jos kiinnostaa millaisia esimerkiksi). Toki nämä materiaalit toimivat myös oppilaiden itsenäisessä käytössä tietokoneluokassa, mutta silloin kyse ei ole tietenkään sellaisesta työskentelystä, josta puhut. Perinteisemmistä tavoista mieleen tulee esim. post-it -lappujen liimaaminen taululle tiettyihin valmiiksi piirrettyihin kategorioihin (voi liikutella tarpeen mukaan) tai draamapohjaiset aktiviteetit, esim. mielipidejonot, ihmiskäsitekartat tai freeze framet (miten tuo suomennetaan?), joissa havainnollistetaan asioiden suhteita - osa oppilaista asemoituu jotenkin ja muut voivat kommentoida/liikutella. Freeze framet toimivat hyvin ainakin teemojen ja henkilöhahmojen suhteiden käsittelyssä! Edelliset taas käyvät hyvin abstraktimpaankin hahmottamiseen, esim. mielipidejonon voi muodostaa mistä ( ... )

Reply

laumis March 12 2008, 20:16:18 UTC
Hauskoja vinkkejä! Toi freeze frame on varmaan aika lähellä meikäläistä "patsasta", mitä noissa pedagogisen draaman jutuissa on monesti tehty. Mutta ihmiskäsitekartoista tai mielipidejonoista en ole kuullutkaan! Mikä on mielipidejono? Haluun tehä sellaisen :)

Reply

msdrew March 13 2008, 08:50:23 UTC
Mielipidejonossa otetaan jokin väite, johon oppilaan tulee päättää kantansa. Helpoiten onnistuu "kyllä/ei" -kysymyksenä, jolloin toisessa päässä kuviteltua janaa on "kyllä" ja toisessa "ei", ja oppilaan tulee asemoitua janalla mielipiteensä mukaan ja voida perustella sijaintinsa. Siis vähän niin kuin kyselylomake mallia "täysin samaa mieltä, jokseenkin samaa mieltä..." mutta kinesteettisesti. Voi tietty soveltaa monimutkaisempiinkin väitteisiin/aiheisiin, mutta ihmisten organisoiminen on silloin hieman hankalampaa.

Reply


Leave a comment

Up