Мапа усіх трамвайних ліній Києва

Jun 13, 2013 08:57



До 121-річчя Київського трамваю представляю карту, на якій нанесені усі трамвайні лінії міста, що колись існували.
Дивитись карту у повний розмір   (на мапі позначені дати закриття ліній; чорні лінії - діючі зараз)

Звертає на себе увагу те, що у центрі трамвай колись був майже на кожній вулиці.


Однією з найцікавіших ліній була мальовнича "Київська Швейцарія", що проходила з Лук'янівки на Куренівку. Вона, як і багато інших ліній, не пережила численних революцій 1917-20 років (хоча у якості вантажної одноколійної зберігалася, ймовірно, до 1930-х)



Цікаво, що до фунікулера з обох боків підходив трамвай одного і того ж маршруту, а сам фунікулер був лише частиною цього маршруту. Пересадка була безкоштовною і можна було, наприклад, з Володимирської трамваєм №10 доїхати до Контрактової площі, через фунікулер. Він тоді і будувався як частина міської залізниці (трамваю).

Взагалі, трамвай був у таких місцях, що зараз і важко уявити. Їздив до теперішньої станції метро Видубичі і Лисої гори, до Іонинського монастиря, що на території ботсаду, у Бровари, а також до автостанції "Дачна" і Голосіївської площі.
З великих районів, у пішохідній доступності до яких ніколи не було трамваю, можна назвати хіба що Новобіличі, Корчувате і Теремки.

Була лінія і на Банковій, під теперішньою Адміністрацією Президента (куди піднімалась дуже крутою Круглоуніверситетською вулицею)



Дніпро трамвай перетинав у двох місцях. Перше - Миколаївський ланцюговий міст, потім міст Євгенії Бош (перетинав у 1912-1941 роках, їздив аж на Бровари)


Друге - міст Патона (1954-2004, трамвай недоїздив мостом півроку до 50-річчя)


Закриття центральних ліній почалось у 1934 році, коли Київ став столицею УРСР і трамвай на Хрещатику і Б. Хмельницького вирішили замінити тролейбусом.
Хрещатик у 1890-х


Софіївська площа, тут трамваї розверталися навколо Богдана Хмельницького




Володимирська вулиця, біля Оперного театру, 1959. Останній рік роботи тут трамваю. Зараз у цьому місці громадський транспорт не їздить взагалі!


Вулиця Сагайдачного. Така краса тут зберігалася до 1972 року. Тоді зник трамвай і дерева, прийшли метро і асфальт.


А ось Вокзальна площа. Люди могли тут сісти на трамвай до 1996 року. Тепер тут перевантажене метро і перевантажена машинами площа, до трамваю йти далеко і незручно.


(останні 4 фотки Раймонд Де Гроот, 1959)

Тривагонний трамвай на Саксаганського. З 2001 року на Саксаганського трамваї вже нікого не возять, а з 2003 року не існує тривагонних трамваїв у Києві, набиваються тепер у двовагонні.


фото Vladislav Prudnikov

Проспект Воз'єднання, 1980


Фото Р. Якименко

Набережне шосе. Колись пейзажна, а ще раніше важлива лінія, 1959


І один з останніх днів роботи лінії, 2011


Три рази київський трамвай зазнавав суттєвих втрат: революційні події 1918-1920 років, Велика Вітчизняна війна і час мерства Олександра Омельченка (закриття 1996-2004 років).
Останньому трамвай дістався у поганому стані, але можемо глянути, як би виглядала мапа трамвайних ліній, якби він їх зберіг (лінія по Набережному шосе закрита після Омельченка, але стала беззмістовною після закриття ним у 2004 лінії через міст Патона).
У 1996 році трамвай був на Львівській площі, Вокзальній площі, Залізничному масиві, біля Палацу спорту і на вул. Саксаганського, Липках, Печерську, Московській площі, Набережному шосе, мості Патона, проспекті Гагаріна. Лишилося тільки відмічене чорним на мапі (центр):


картинка більшого розміру

Закриття пейзажної і в той же час дуже необхідної лінії на мості Патона провернули дуже швидко: вдень мер підписав розпорядження, о 20:00 вже знімали рейки з мосту, нікого не попередивши. Це, звісно ж, ніяк не розвантажило міст Патона; зате розірвало трамвайну мережу Києва на дві окремих.



У створенні карти використав: карти Києва різних часів, купу старих фоток, книги "Трамвай на улицах Киева", Енциклопедичний
путівник "Електротранспорт України", німецьку аерофотозйомку, круту статтю у Вікіпедії. Також дякую усім за доповнення до мапи, особливо Олександру Михайлику, Костю Козлову, zig_master за доповнень велику кількість.

Вивчайте карту, і будемо сподіватись на збереження і примноження чорних (себто діючих) ліній на мапі:)

трамвай, Київ

Previous post Next post
Up