МЕСЯЦА ОКТОБРИЯ В 17-ЫЙ ДЕНЬ
ПАМЯТЬ ПРЕПОДОБНОГО ОТЦА НАШЕГО АНДРЕЯ
СЛУЖБА
преподобному
Андрею иконописцу
НА ВЕЛИЦЕЙ ВЕЧЕРНИ
Блажен муж: первый антифон.
На Господи, воззвах: стихиры, глас 3:
Приидите, вернии, руками восплещим, и возрадуемся, и прославим / преподобнаго Андрея, / от родов наших избранного, / иже Воплощенное Слово во образех истинно воплоти, / да воззрят людие и познают, / яко Господь есть Христос, Избавитель мира.
Чистоту ума и сердца, / целомудрие и кротость возлюбив, отче Андрее, / очерневшее естество мира сего отвергл еси / и устремился еси к Совершенному, / Иже Тройческий имать образ и число. / Темже любовь и красоту совершенную / Господа Славы познал еси.
Сораспялся еси Христу любовию, блаженне, / на Кресте видя Единаго от Троицы, / Егоже показуеши во образех пребывающа / и, Церкви послушен быв всегда, / нас поучаеши Тому покланятися, вопия: / слава Создавшему вся.
Ины стихиры, глас 5:
Сердце твое утвердил еси в Господе / и образ Премудрости и Силы, / Христа, за ны распеншагося, / во иконех явил еси, преподобне, / иудеом соблазн, еллином безумие, / нам же верных Спасение.
Глас Ипостасныя Премудрости, Христа, / услышал еси, отче, зовый: / аще кто безумен, обратися ко трапезе Моей, / Аз бо есмь начало и конец. / Трапезы оныя насладился еси, преподобне, / и возвеселился еси о спасении, / еже Слово принесе Воплощенное, / и во образех показуеши пир Господень, / уготованный званным Его.
Вся премудростию сотворшаго Господа / достойно прославил еси, / но не похвалился еси мудростию твоею, отче преподобне, / хвалишися бо о еже разумети и знати Господа, / спасающего нас Крестом Своим.
Слава, глас 4:
Изначала даром облечен бысть человек/ тварем имена нарещи, / Христос же верным власть даде / в вещественных образех Божественная печатлети, / и яко Луку от Апостолов, / такожде и тя от Церкве Российский призва, избранниче Божий, / ко священному иконописанию, / да прославится чрез образы сила содетельная Творца и Господа.
И ныне, Догматик.
Вход. Прокимен дне. И чтения три:
Бытия чтение (18,1 - 8,17- 33). Притчей чтение (9,1-11).
Премудрости Соломони чтение (3,1 - 9).
На литии стихиры, глас 4:
Житием иноческим и подвиги / Церковь нашу Православную прославил еси, преподобне Андрее, / в нейже яко в Теле Христове пребывая, / достигл еси обожения / и сонму святых приобщился еси.
Образ Пресвятыя Троицы на иконе начертал еси,/ нерожденна Отца,/ предвечно рожденна Сына, / Духа, от Отца исходяща, / и сим научаеши таинственному догмату Православныя веры, / Андрее преподобне.
Слава, глас 8:
Якоже Великий Сергий/ воздвиже храм Святыя Единосущный Троицы, / изгоняя страх ненавистныя розни мира сего, / такожде и ты, отче Андрее, начертал еси Святыя Троицы образ, / заповедуя нам единомыслие веры в Церкви Святей хранити, / идеже несть разделения, / но всяческая и во всех Христос.
И ныне: Богородичен, глас тойже:
Тя и плоть Твою Приявшаго / зряще во святых образех, Пренепорочная Владычице, / чудо познаем нашего спасения/ и простираемся к любви Твоей, / да будем избавлени суда и смерти, / и покланяемся, и славим, / возсылающе Ти первообразную честь, Богородице.
На стиховне стихиры, глас 1:
Троицу во Единице / Бог и Господь праведному Аврааму сокровенно откры, / Церковь же явственне научи тайне Единосущия Божества, / ты же, преподобне, иконою пресвятыя Троицы, / яко печатию, утвердил еси спасительное ведение сие, / да нерушимо исповедуем Троицу Единосущную и Нераздельную.
Стих: Честна пред Господем / смерть преподобных Его.
Зрением образа пресвятыя Троицы, преподобне Андрее, / яко в чертог входим Небеснаго Царя, / емуже ныне предстоиши во одеянии брачнем / со Авраамом и всеми святыми, / в невечернем свете принося хваления, / молити о нас не престай Владыку всех,/ да со избранными Его сопричтемся.
Стих: Блажен муж, бояйся Господа, / в заповедех Его восхощет зело.
Образу Пресвятыя Троицы, / егоже писал еси, преподобне, / сила благодатная дадеся: / зрительне бо открывавши Истину, / Юже Пилат безумие отрину, / Авраам же в поклонении трием Ангелом свидетельствова, / да и мы спасительное поклонение Истинному Богу воздадим/ и жертву принесем благодарения.
Слава, глас 1:
Недоведомей тайне Единицы, / в Трех Лицех таинственно пребывающия, / тайною веры приобщился еси, преподобне, / и море искушений и страстей, яко сушу, прешед, / Избавителя и Бога прославлявши / во святых твоих образех.
И ныне, глас тойже:
Неизследимо и никакоже мыслимо / Первообразнаго во плоти от Тебе, Владычице, явление, / Егоже Рождеством нас спасла еси.
Тропарь, глас 3:
Божественнаго света лучами облистаемый, / преподобне Андрее, / Христа познал еси, Божию Премудрость и Силу, / и иконою Святыя Троицы всему миру проповедал еси / Единство во Святей Троице, / мы же со удивлением и радостию вопием ти: / имеяй дерзновение ко Пресвятей Троице, / моли просветити души наша.
НА УТРЕНИ
На Бог Господь:
По 1-м стихословии седален, глас 6:
Видите крины сельныя, рече Христос, о ученицы, / краше бо Соломона во славе его одеяни суть, / Аз же возлюбих вас, яко образ Мой и подобие, / да будете усыновлени благодатию. / Сего же дара, преподобне, сподоби нас молитвами твоими.
Слава: Святая Православная Церковь, иконою твоею, преподобне, учит: / Отец имать Сына и имать Святого Духа, / и не глаголем, яко Трие суть Бози, но Един Бог Трие Сии / и равни Существом и Божеством и властию.
И ныне: Прибегающе присно ко пречистым иконам Твоим, Богородице, / теми обретаем вся блага ныне, / и живота конец добр и непостыден, / и на воздусе бесов зрак Тебе ради не узрим,/ и избежим держащих рукописания согрешений наших.
По 2-м стихословии седален, глас 6:
Око не виде, и ухо не слыша, и на сердце человеку не взыдоша, / яже уготова Бог любящим Его. / Сея же неизреченныя райския красоты / да сподобимся и мы, молитвами преподобнаго.
Слава: Неизреченна и несказанна Святыя Троицы тайна, / ни Ангельскими, ни человеческими помышленьми постижима, / паче бо начертаннаго преподобным Андреем образа Божественный Первообраз есть, / Емуже вси поклонимся сердцем, умом и помышлением.
И ныне: Паче дыхания, предстательства Владычицы Марии требуем, / Та бо, яко Мати Божия, всем призывающим имя Ея / благая и полезная дарует.
В сердцах избранных незримо печатлея Божественный зрак, / сам сый орудие Пресвятаго Духа, / горния крастоты нам являеши видение / и человеки наставляеши ко спасению, преподобне, / моли Превечную Троицу, Ейже со Ангелы предстоиши, / спастися душам нашим.
Прокимен и Евангелие преподобному.
По 50-м псалме стихира, глас 6:
Ни Ангел, ниже человек, но Сам Христос образотворцев Начальник явися, / егда запечатле на убрусе Свой Божественный лик. / Ты же, преподобне, / под покровом Его всегда пребывая, / Духом Святым научен еси образы творити.
Канон, глас 4:
Песнь 1
Ирмос: Поем песнь победную Единому Богу, / сотворшему преславная, / древле бо фараона/ со всевоинством в мори погрузи.
Приидите, вернии, / со преподобным Андреем песнь победную воспоим / и возславим пресвятую Троицу, Отца и Сына и Святаго Духа.
К преподобному Сергию, якоже достойный ученик, блаженне Андрее, притекл еси, / и чрез того Святым Духом наставлен был еси, / и вкупе с богоносными Сергием и Никоном, / трие прослависте Троицу во Единице.
Сергия великаго достойне прославил еси, яко чтителя Пресвятыя Троицы, / емуже усердно подражал еси, / и нас научаеши достойно покланятися Единому Богу, / в Трех Лицех нераздельно Сущему, Сотворшему Небо и землю.
Дар художества от Бога имея и красоту церковную от юности возлюбив, / во обитель Спасову, яже на Яузе реце, притекл еси, Андрее блаженне, / идеже от преподобнаго Андроника к Горней красоте и житию ангельскому наставлен быв, / весь мир чудными образы просвещаеши.
Слава: Сергием богомудрым научен, древним богословом подобен явился еси, преподобне Андрее, / и яко тии словом, тако ты иконою догмат Троицы проповедал еси в русской земли, / и ныне исповедати сей всех научаеши.
И ныне: Радуйся, Богородице Дево, / радуйся, Владычице мира, / в Тя бо вселися Един от Святыя Троицы, / сего ради имаши силу спасати погибающия, / спаси рабы Твоя, молящияся Тебе.
Песнь 3
Ирмос: Утвердися сердце мое в Господе, / вознесеся рог мой в Бозе моем: / яко несть свят, паче Тебе, Господи.
Сердце твое утвердил еси в Господе, отче преподобне, / и душу очистил еси покаянием, / тело же предал пощению и трудом, / и обитель Пресвятыя Троицы явился еси, / Юже моли о спасении душ наших.
Возлюбил еси Господа всем сердцем, досточудне Андрее,/ и любовию на враги вооружился еси, всех желая обрести Пресвятей Троице, / и всех зовеши Господа возлюбити любовию неутолимою.
Верою сердце утвердил еси незыблемо в Господе, / и славу Небесную созерцал еси сердечныма очима, / и благодатию Духа Святаго показуеши в вещественных образех невещественная, / да и мы ныне пробудимся от сна греховнаго и узрим свет Истинный.
Слава: Возвеселился еси всем сердцем о Господе, / и по всей земли прославил еси в совершенных образех Победителя смерти, / и ныне пребываеши в непрестанней радости, восходя от славы к славе, / и воспеваеши со Ангелы Пресвятую Троицу.
И ныне: О Божественнаго промышления несказаннаго! / От земных явилася еси, Пресвятая Дево Богородице, / и соделалася еси мира Владычица, Мати Ипостаснаго Слова, / Егоже моли, Заступнице, о спасении нашем.
Седален, глас 8:
Ангельский образ прияв, образ и подобие Творца ангельским житием в себе возставил еси, / и во образе вещественнем Образ Первообразнаго начертал еси, преподобне, / и к истинному богоподобию указуеши путь.
Богородичен: Непрестанно и радостно прославляет Тя Церковь, Пресвятая Владычице, / чудотворными бо образы Твоими мир просвещаеши / и милости великим всегда изливаеши к Тебе притекающим с верою.
Песнь 4
Ирмос: Вознесена Тя видевши Церковь на Кресте,/ Солнце Праведное,/ ста в чине своем, / достойно взывающи: / слава силе Твоей, Господи.
Подвигом таинственно стяжал еси в Церкви пребывание, / учением ея последуя, преподобне, / и, уставы святыя Церкве исполняя, образы начертал еси священныя, / ихже почитающе, вопием: / слава силе Твоей, Господи.
Учение отцев Церкве ревностно исполнил еси, преподобне, / волю бо свою отсек, не своя измышления, но тех видения начертал еси, / смирением же в меру достигнув, Церкве свидетельство утвердил еси, зовый: / слава силе Твоей, Господи.
Крест Христов, Иже есть любовь Пресвятыя Троицы, прославил еси, преподобне, / Крест, Церкве утверждение, возлюбил еси, / путем Крестным шествовав, сему покланятися всех зовеши, поя: / слава силе Твоей, Господи.
Слава: Верою Христа в сердце вселив, блаженне Андрее,/ со всеми святыми постигл еси, что есть широта и долгота, глубина и высота святыя Церкве, / и иконами показуеши тайны Царствия Небеснаго, глаголя: / слава силе Твоей, Господи.
И ныне: Вознесена видящи, Богородице, на Кресте, Сына и Творца Твоего, / оружием в сердце уязвлена была еси, / Страстем Крестным Сына Твоего состраждущи, / но неизреченную познала еси радость в Воскресении Его / и славною силою Христовою спасаеши Тебе молящихся.
Песнь 5
Ирмос: От света пресекий первородный грех, / яко во свете дела поют Тя, Христе, Содетеля, / во Свете Твоем пути наша направи.
Сергием великим водимь, преподобне, к Трисиянному Свету пришед / и Сим облистаемь, прославил еси Трисветлое Солнце, Творца и Бога, создавшаго вся.
Великия благодати сподобился еси, преподобне, / умом вознесыйся к невещественному и божественному свету Пресвятыя Троицы. / Сей свет видеша апостоли на Фаворе, / Афонстии же отцы со святым Григорием исповедаша яко нетварную силу Божию.
По блаженнем созерцании образа / неизреченную красоту первообраза во свете Своем откры ти Господь, блаженне отче, / и нас учиши честь и поклонение воздавати, / не вещь почитая, но первообразную красоту.
Слава: Неизреченнаго и Божественнаго Первообраза свет и блистание / отчасти показуеши, преподобне, в начертаном подобии, / на негоже взирающий с молитвою дух ведения почерпают.
И ныне: Отчее Сияние пройде чрез Тя, Владычице, / и, плоть от Тебе восприявше, световидно Тя преобрази, / яко превышши еси чинов Ангельских и всякия твари.
Песнь 6
Ирмос: Пожру Ти со гласом хваления, Господи, / Церковь вопиет Ти, / от бесовския крове очищшися, / ради милости от юебр Твоих / истекшею Кровию.
Толику добродетель и толико тщание/ о постничестве и иночестем жительстве имея, преподобне, / яко точию в Божественней любви преуспевати, в земных николиже упражнятися, / сего ради прославлен еси от Господа.
Имя твое и подвиги возжелал еси утаити смиренномудрия ради, отче Андрее, / Видяй же тайное, яве прослави тя пред Ангелы и человеки.
Вселенную всю удивил еси, преподобне, / возсиял бо еси в страждущей земли Российстей, от множества враг боримей, / и тако возмогл еси миру всему право проповедати Пресвятую Троицу.
Слава: Дивныя Своя суды на тебе яви Господь, / пред Нимже тысяща лет, яко день един, / избра тя в древния веки, прославите же восхоте в конце времен, во утверждение Церкви.
И ныне: Славнейшая без сравнения горних воинств, / в Церкви, яже есть Тело Христово, в неизследимей глубине и средоточии пребываеши, / плоть Твою Христу заимодавшая, моли Сына Твоего помиловати нас.
Кондак, глас 8:
От юности к Божественней красоте устремляяся, / чудный иконописец в земли Российстей был еси, / и, богоносным твоим учителем поревновав, / сиянием добродетелей украсился еси, преподобне Андрее, / темже и явися Церкве нашея похвала и радование.
Икос:
Паче меры всякия благодать даровася ти, преблаженне отче, / святыя иконы писати, наипаче же образ Пресвятыя Троицы; / Бога миру проповедуя, Бога Отца, Бога Сына, Бога Духа Святаго, / Иже есть Едино Существо в Трех Ипостасех, Едино Естество в Трех Лицех, / и Едина Премудрость, и Едина Сила, Едино хотение, и Едино Божество. / Темже и явися Церкве нашея похвала и радование.
Песнь 7
Ирмос: Образу златому не поклонившеся, отроцы авраамстии/ искушахуся, яко злато в горниле, / в пещи огненней, яко в чертозе светлем, / ликоваху, поюще: / благословен еси, Боже отец наших.
Огнем вещественным искушаеми в пещи, / трие отроцы прообразиша некогда Святую Троицу, / ты же, преподобне, огнем Духа Святаго просвещаемь, / нам показал еси образ Пресвятыя Троицы, да поем: / благословен еси, Боже отец наших.
Истукана златаго посрамиша трие отроцы в Вавилоне, яко мертва, / ты же, преподобне, учению Церкве последуя, / образы свидетельствуеши о Жизнодавце, Слове Воплощеннем, да вопием: / благословен еси, Боже отец наших.
Подвиги различными искушен быв, яко злато в горниле, преподобне, / ныне в чертозех светлых Отца Небеснаго ликуеши, взывая: / благословен еси, Боже отец наших.
Слава: В световидных твоих образех явил еси, преподобне, / неизглаголанными дыханьми Духа путь к Богу, да им шествующе, глаголем: / благословен еси, Боже отец наших.
И ныне: Светлый чертог непрестаннаго веселия являешися, Царице и Владычице, / яко Тобою избавляемся адския пещи огненныя, и Твоему образу кланяющеся, поем: / благословен еси, Боже отец наших.
Песнь 8
Ирмос: Во огни пламеннем предстоят Тебе / Херувими, Серафими, Господи, / и вся тварь песнь Тебе поет красную: / пойте, благословите, людие превозностие Христа, / Единаго Содетеля во вся веки.
Подвиги видящи твоя, преподобне, радуется о тебе Церковь, вкупе и дивится: / како приблизился еси ко огню Пресущественныя Троицы,/ Еяже трепещут силы Агнельския, и не опалился еси.
Господа и святых Его лики живописуя, / подвигом онех усердно подражал еси, преподобие, / пламенем непрестанныя молитвы сердечныя сонмища помыслов злых попалил еси.
Архангели, Ангели и вся Небесныя силы / таинственно и со страхом прославляют Господа непрестанными гласы, / ихже показал еси, яко воочию видев, сам быв земный Ангел, / ныне же с ними предстоиши у престола Святыя Троицы.
Слава: Апостоли, пророцы, святителие, мученицы, преподобнии и вси святии / непрестанно прославляют Господа священными песнопеньми, / ихже славу явил еси во святых твоих образех, сам быв небесный человек, / ныне же с ними предстоиши у Престола Святыя Троицы.
И ныне: Яко во огнь вошла еси, Пресвятая Дево, егда изволи вселится в Тя Слово Ипостасное, Имже обожена и преображена и тако на Небеса прията, мира не оставила еси.
Песнь 9
Ирмос: Тя, яко село Пречистого Слова, и приятелише Духа, и благоволения делателище, поем, в Тебе бо соизменение спасения нашего соделася.
Ин ирмос: От Бога Бога Слово неизреченною муцростию пришедшего обновите Адама, ядию в тление падшего люте, от Святыя Девы неизреченно воплотившагося нас ради, вернии единомуцренно песньми величаем.
Дадеся ти благодать, преподобне, образ написати пресвятыя Троицы / в Божественнем и царстем и ангельстем подобии, / показуя господственное и державное, безначальное и безконечное, / яко предаша ти святии отцы.
Дивный образ пресвятыя Троицы начертал еси Андрее, преподобне, / от вещнаго сего зрака ум наш и мысль вознося к Божественному, / не вещь убо чтим, но Святую Троицу,/ честь бо, иконе воздаваемая, на первообразное восходит.
Дух Святый води твоима рукама, преподобне, / егда писал еси образ пресвятыя Троицы, в немже веру в Триединаго Бога показуеши.
Явился еси во славе, чудне Андрее, /Даниилу спостнику твоему, на одре смертнем лежащу, / в селения Горняя сего призывая воспети Святую Троицу, / Юже на земли иконописанием прославил еси.
Слава: Славы ради Пресвятыя Троицы, Ея же Образ, преподобне, начертал еси, / Трисвятая песнь Пресвятей и Единосущней и Животворящей Троице на земли приносится: / Свят, Свят, Свят Господь Саваоф, исполнь Небо и земля славы Твоея.
И ныне: Неизреченное есть благоволение Пресвятыя Троицы к Тебе, Богородице, / введением бо Твоим во Святая Святых величие Твое преднаписася, / волею Отца, приятием Святаго Духа, вселением Сына / Святая Святых Церкве Христовы быти сподобилася еси.
Светилен:
Ученик великаго Сергия быв, преподобне Андрее, / яко светильник превознесенный возсиял еси, блистая лучами Божественнаго светолития, / Христа стяжал еси в сердце твоем, егоже моли просветити души наша.
На хвалитех стихиры, глас 4:
Дивныя красоты священнаго художества твоего, / богомудре Андрее,/ недоумеет язык изъяснити, / свидетельствуеши бо земным о Небеснем / чудными иконами твоими/ и прославяеши Пресвятую Троицу / силою дарованного ти Духа. / Мы же память твою ублажаем, зовуще: / преподобне отче Андрее, моли Бога о нас.
Торжествует Церковь ныне, / преподобне Андрее, / Троицу бо Пресущественную, Истиннаго Бога, прославил еси / и Слово Воплощенное, Крестом вселенную искупившее, вообразил еси, / икон же почитанию всех поучаеши, / показуя Истину во образех, / Юже ныне созерцаеши явственно.
Силою непостижимаго всех Творца, / в Трех Лицех Единаго, / Христово подобие в Тебе обновил еси, отче Андрее, / молитвами же твоими нам помози / обновити и просветити души наша.
Слава, глас 5:
Днесь торжествует Святыя Троицы обитель / с Сергием и сонмом ученик его, / и со Андроником и Саввою радуется обитель Спасова, / израстившия земли Российския храмов дивнаго украсителя, / егоже достойно хвалим и просим усердно: / преподобне Андрее, моли Пресвятую Троицу / даровати душам нашим мир и велию милость.
И ныне, глас тойже:
Утоли болезни / многовоздыхающия души моея, / утолившая всяку слезу от лица земли, / Ты бо человеком болезни отгониши / и грешных скорби разрушаеши, / Тебе бо вси стяжахом надежду и утверждение, / пресвятая Мати Дево.
Славословие великое.
НА ЛИТУРГИИ
Блаженна от канона песнь 3-я и 6-я, на 8.
Молитва
ко преподобному Андрею иконописцу
О преподобне отче Андрее, зело облатодатствованный пресветлым даром видения первообразов красоты Божественных! О дивный плоде Церкве Российския, отрасле благая Сергием великим насажденного древа! В грозное бо время постави тя Господь свидетеля своего и земли нашея молитвенника велика тя содела. Кто исповесть безчисленныя труды и подвиги твоя, разум земный превосходящия и единому токмо ведомых Господу, имиже благодать писания чудотворящих икон стяжал еси! Ты благоуханием святых твоих икон весь мир исполнил еси, наипаче образом Пресвятыя Троицы, да воззрением нань побеждается всякий грех и ненавистная рознь мира сего. О преподобне и пречудне отче, призри с высоты, идеже в Божественнем свете пребываеши, и услыши молитвы нас, грешных, и, яко имеяй дерзновение ко Пресвятей Троице, со преподобным Сергием и всеми святыми моли Владыку всех, о еже Церковь его укрепити, разобщенных соединити, расточенных собрати и в разумение истины всем приити, отвратити от нас праведный гнев Свой и исполнити даров Духа Святаго, любве, радости, мира, долготерпения, благости, милосердия, веры, кротости, воздержания, земное же странствие прейти нам, грешным, безбедно, в будущем же веце сподобится с тобою и всеми святыми прославляти Пресвятую Троицу, Отца, и Сына, и Святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков.
Аминь.