П.В. Шувалов. Оружие ранних славян // Культурные трансформации и взаимовлияния в Днепровском регионе на исходе римского времени и в раннем Средневековье. 2004 Письменные источники ни разу не упоминают боевые секиры у славян VI в., но есть упоминание Павлом Диаконом метательных топоров западных славян для несколько более позднего времени (706 г. - Paul. hist. Langob. VI, 24). Поскольку это упоминание топоров относится к западным славянам, то разумно видеть в этом эпизоде свидетельство влияния на западных славян военного дела западных германцев (франков, аламаннов), у которых были распространены метательные топорики франциски. В зоне же раннеславянских поселений можно указать восемь находок небольших топоров, однако неясно, все ли они действительно относятся к нашему времени. Любопытно, что большинство находок тяготеет к карпатской зоне. Широколезвийный топор из Братиславы скорее всего был плотницким, фигурные же узколезвийные (Лука Каветчинская, Хангу, Арборя, Йонештии-Говории) можно теоретически отнести и к боевым.
Латинский текст
тут и
тут. Английский перевод
тут.
When they had spoken to each other in turn, these words, in the vulgar tongue,' it happened not many days afterwards, that the army of the Slavs, for whose coming duke Ferdulf had given his sums of money, now arrived in great strength. And when they had set their camp upon the very top of a mountain and it was hard to approach ',aem from almost any side, duke Ferdulf, coming upon them with his army, began to go around that mountain in order that he could at- tack them by more level places. Then Argait of whom we have spoken thus said to Ferdulf: "Remember, duke Ferdulf, that you said I was lazy and useless and that you called me in our common speech a coward, but now may the anger of God come upon him who shall be the last of us to attack those Slavs," and saying these words, he turned his horse where the ascent was difficult on account of the steepness of the mountain, and began to attack the fortified camp of the Slavs. Ferdulf, being ashamed not to attack the Slavs himself, through the same difficult places, followed him through those steep and hard and pathless spots, and his army too, considering it base not to follow their leader, began also to press on after him. Consequently the Slays, seeing that they were coming upon them through steep places, prepared themselves manfully, and fighting against them more with stones and axes [1] than with arms they threw them nearly all from their horses and killed them. And thus they obtained their victory, not by their own strength, but by chance. There all the nobility of the Friulans perished. There duke Ferdulf fell and there too he who had provoked him was killed.
...
[1] Securibus. Hodgkin translates "tree trunks," believing that the axes were used in felling trees to cast down upon them (VI, 330, and note 3)
Hodgkin, Thomas. Italy and her Invaders. VI. 1885 The army, thinking it shame not to follow its leader, pressed on after them. Thus was the victory given over to the Sclovenes, who had only to roll down stones and tree-trunks [3] on the ascending Lombards, and needed neither arms nor valour to rid them of their foes, nearly all of whom were knocked from their horses and perished miserably.
...
[3] Et magis lapidibus ac securibus quam armis contra eos pug- nantes.' I take it that 'secures ' were used in felling trees to be used as above.
Если я правильно понимаю - указанные славяне это хорутане. Они не западные, они южные.
Далее - латинский текст.
Videntes itaque Sclavi eos per devexa loca super se venire, praeparaverunt se viriliter, et magis lapidibus ac securibus quam armis contra eos pugnantes, pene omnes deiectos equis perimerunt.
И, имхо, прибавлять что-то сверх к сделанной еще полтора века назад трактовке нет совершенно никакой необходимости.
Первое - в тексте нет никаких метательных топоров. Вообще нет. В тексте славяне бьются против фриульцев /contra eos pugnantes более/magis камнями/lapidibus и/ac секирами/securibus чем/quam оружием/armis.
В тексте топоры противопоставлены настоящему оружию, как и камни. Видеть в них боевые топоры, тем более - именно специальные метательные, особых оснований нет. А вот иносказательная трактовка выглядит вполне уместной. Если переводить "по смыслу", а не "дословно", то данный фрагмент будет звучать примерно так
- бились камнями и бревнами, до настоящего оружия дело даже толком не дошло
- победили посредством заступа, кирки и топора, до схождения с боевым оружием дело даже толком не дошло
С широким распространением метательных топоров у германцев тоже не все просто.
Bernard S. Bachrach. Procopius, Agathias and the Frankish Military // Speculum, Vol. 45, No. 3 (Jul., 1970), pp. 435-441 Gregory of Tours, who was much closer in proximity to the Franks than was Sidonius, and much closer in time to Procopius and Agathias than was his Gallo-Roman predecessor, describes many battles in which Franks took part, but does not confirm the tactical description set forth by either of these Byzantine writers. Gregory describes the Franks using their axes on five separate occasions. In only one instance, however, is the axe described as being thrown, while in the other four cases it is used as a hand weapon.
Можно добавить, что единственный эпизод с швырянием топора (
proiecta secure) у Григория (
IX.35) - это не битва, это бытовая ссора.
Павел Диакон это 8-й век, Фердульф был правителем Фриуля на рубеже 7-8 века, а Григорий Турский - 6-й век.
P.S. Неплохое, кстати, напоминание, что нахваливание источника
не освобождает от проверки сообщаемых им сведений.
Второе подробное описание вооружения славян содержится в сочинении Прокопия из Кесарии (Proc. Caes. bell. VII, 14, 25-26) в середине его экскурса о славянах (точнее: склавинах и антах). Прокопий, офицер разведки при штабе Велизария [Rubin 1954: 24], имел личный опыт знакомства со славянами, по крайней мере с наёмниками.
Особенно с учетом того, что среди "Войн" Прокопия "Войны со славянами" нет. А наличие у автора "Стратегикона" некоторого военного опыта на Балканах сам уважаемый П.Шувалов
только предполагает.
Не исключено, что этот человек получил некоторый опыт боевых действий в первую очередь Балканах, о чём свидетельствует несколько большее внимание автора книги к европейским варварам (скифам, белобрысым, а также славянам), нежели чем к азиатским (нет сарацин, армян, иберов).
Можно еще взять описание оружия "белокурых народов" из Псевдо-Маврикия - скутарионы (σκουταριοις, щиты), контарионы (κονταριοις, копья - тяжелые и легкие) и короткие спатионы (σπαθιοις κοντοις), носимые на плече (ωμων ... αναβασταζομενοις) - и сравнить с сообщениями о разных германских народах у Прокопия, вышеприведенной статьей Бахраха и описаниями из "Военного дела готов" А.Нефедкина.
При разлете от катафрактов остроготов в Италии до герулов, у которых, по Прокопию, не каждый щит имел* - описание из "Стратегикона" оказывается на удивление "пустым"...
* II.25
Когда из-за этого в римском войске, как и следовало ожидать, возникло большое замешательство, Навед двинул против неприятеля все персидское войско. Они, поражая в этих теснинах римлян, находившихся здесь в большом числе, многих из них легко поубивали, особенно герулов которые, напав в самом начале на врагов, сражались по большей части ничем не прикрытые. Ибо герулы не имеют ни шлемов, ни панцирей, ни другого защитного вооружения. У них нет ничего кроме щита и простой грубой рубахи, подпоясав которую, они идут в бой. А рабы-герулы вступают в сражение даже без щитов, и только тогда, когда они проявят на войне свою храбрость, господа позволяют им при столкновении с врагами пользоваться для собственной защиты щитами.
На LCL ταραχῆς δὲ, ὡς τὸ εἰκὸς, ἐνθένδε πολλῆς ἐς τὸν Ῥωμαίων στρατὸν ἐμπεσούσης, ἅπαν ὁ Ναβέδης ἐπαφῆκετοῖς ἐναντίοις τὸ Περσῶν στράτευμα. οἱ δὲ βάλλοντες ἐν τοῖς στενωποῖς ἐς πολεμίων πάμπολυ πλῆθος πολλούς τε ἄλλους εὐπετῶς ἔκτεινον καὶ διαφερόντως Ἐρούλους, οἳ ξὺν τῷ Ναρσῇ τὰ πρῶτα τοῖς ἐναντίοις ἐπιπεσόντες ἀφύλακτοι ἐκ τοῦ ἐπὶ πλεῖστον ἐμάχοντο.
οὔτε γὰρ κράνος οὔτε θώρακα οὔτε ἄλλο τι φυλακτήριον Ἔρουλοι ἔχουσιν, ὅτι μὴ ἀσπίδα καὶ τριβώνιον ἁδρὸν, ὃ δὴ διεζωσμένοι ἐς τὸν ἀγῶνα καθίστανται.
δοῦλοι μέντοι Ἔρουλοι καὶ ἀσπίδος χωρὶς ἐς μάχην χωροῦσιν, ἐπειδὰν δὲ ἄνδρες ἐν πολέμῳ ἀγαθοὶ γένωνται, οὕτω δὴ ἀσπίδας αὐτοῖς ἐφιᾶσιν οἱ δεσπόται προβάλλεσθαι ἐν ταῖς ξυμβολαῖς. τὰ μὲν τῶν Ἐρούλων ταύτῃ πη ἔχει.
P.P.S.
Wolfgang Hübener. Waffennormen und Bewaffnungstypen der frühen Merowingerzeit // Bd. 3 (1977): Fundberichte aus Baden-Württemberg
P.P.P.S.
Harold L Peterson. American Indian Tomahawks. 1965 Normally the tomahawk was used in much the same manner as a club, but it could also be thrown to reach a foe at some distance. Hurling a hatchet so that it will strike blade foremost requires considerable skill; the thrower has to know how many times the implement will turn end-over-end in a given distance and be able to estimate the range between himself and his target accurately and swiftly. Should he miss, he would be disarmed and then might find himself the hunted, instead of the armed hunter. Nevertheless there seems to be ample evidence that the Indian could and did throw his tomahawk. In the 1750's, Henry Timberlake reported "Neither are the Indians less expert at throwing it [the tomahawk] than using it near, but will kill at a considerable distance." In 1776, Ebenezer Elmer visited the Six Nations and noted that "they have the art of directing and regulating its motion, so that though it turns round as it flies, the edge always sticks in the tree near the place they aim at." And the indefatigable traveler, Thomas Anburey, reported in 1777 that in pursuing an enemy the Indians threw their tomahawks with the utmost dexterity and seldom failed "striking it into the skull or back of those they pursue ..." Much later, and farther west, George Catlin spoke of the tomahawk as being thrown "with unerring and deadly aim." It has been stated that this accuracy was acquired through the custom of throwing at small trees as a camp pastime, and Elmer's comment would seem to support this. It was also supposedly the custom occasionally, following a war speech in council, for all the assembled warriors to throw their hatchets high into the air, catching them by the hafts as they came down, while uttering shouts of approval. For pictorial evidence, by an Indian artist, of tomahawk throwing, see Plate II.
P.P.P.P.S.
В статье
Laury Sarti. The Military and Its Role in Merovingian Society // The Oxford Handbook of the Merovingian World. 2020 базовыми обобщающими работами по военной системе Меровингов названы
- Bernard S. Bachrach. Merovingian Military Organization. 1972. "... the now significantly outdated but still useful ..."
- Philippe Contamine. Histoire militaire de la France. Vol. 1: Des origines à 1715. 1992 (1997). "... the very short treatment ..."
"Only in the early twenty-first century has the Frankish military again attracted more attention, with detailed treatments included in works by Guy Halsall (2003) and Leif Inge Ree Petersen (2013)".
-
Guy Halsall. Warfare and Society in the Barbarian West, 450-900. 2003
-
Leif Inge Ree Petersen. Siege Warfare and Military Organization in the Successor States (400-800 ad). Byzantium, the West and Islam. 2013
К теме оценок экономики и администрации, на которые эти военные системы и опирались -
Дубровский И.В. Возможность истории: Крис Уикхэм против Жана Дюрлиа // Средние века. Вып. 68 (1). 2007 P.P.P.P.P.S. Вынесу из комментариев - стоит обратить еще внимание на статью
Walter Pohl. Telling the difference: signs of ethnic identity // Strategies of Distinction: The Construction of Ethnic Communities, 300-800. 1998. Ее еще потом во
From Roman Provinces to Medieval Kingdoms. 2006 переиздавали. Там в части про оружие довольно много про "короткие и емкие околооружейные этнографические ярлыки". Автор
тут.