Adrian R. Bell, Anne Curry, Andy King, David Simpkin. The Soldier in Later Medieval England. 2013
"Рыцарское копье" или просто "копье" - чаще всего буквально "lance".
Возникло оно в более менее привычном нам виде, скорее всего, в Италии, где-то в 1360-е или несколько раньше (в 1350-е?). При этом само обозначение такого отряда (lance) тоже позднее. Обычно латника в Италии обозначали "шлемом"(barbuta).
Есть версия (но к ней есть вопросы) что "lance" обязано своим возникновением английским наемникам Хоквуда. Возможно, что повернись тогда чуть иначе - и мы говорили бы сейчас о "рыцарском шлеме". Появление и хождение определения связано, в первую очередь, с наемными войсками. Там где монета, регламентация оснащения и писаный контракт.
William Caferro. Edward Despenser, The Green Knight and the Lance Formation: Englishmen in Florentine Military Service, 1366-1370 // The Hundred Years War (Part III). Further Considerations. 2013 Автор вопроса с "lance" касался несколько раз, это самый полный и обстоятельный его "подход к снаряду" (из тех, что известны мне).
The month of December, 1367 was therefore a significant one for the Florentine army, because it was then that the lance made its decisive appearance. By the last quarter of the fourteenth century, the formation had become standard not only in the military establishment of Florence but also throughout Italy. ... The developments occurring within the Florentine army correspond to those taking place elsewhere in Italy. Selzer has traced a shift to lances in the armies of Perugia, Venice, and the papacy in the years 1367 through 1368. Two years later, this innovation spread to the armies of Milan and Modena. ... It must be stressed that the shift to the lance occurred slowly in Florence. As of early 1368, such units in communal employ were smaller in size and coexisted with the contemporary banner units, which were far more numerous. Thus the new formation did not simply “replace” the old one. Even among English mercenaries the banner unit persisted. Although Oschino Arciere switched to lances in December, 1367, his fellow Englishman, Richard Romsey, who would gain sizable reputation in Italy, remained at the head of a banner of sixteen cavalrymen. ... The size of the lance units was, however, beginning to grow. Having at last abandoned the banner unit, Richard Romsey stood at the head of ten lances. His fellow Englishmen, Gianni Aguillant and Giovanni Todinam, captained bands of seven and thirty lances respectively. ... By contrast, a careful examination of Florentine budgets for the months of October and November, 1369 suggests a smaller force of approximately 900 cavalrymen (organized into banners) accompanied by ninety-seven lances. ... Florentine officials moved quickly to reassemble the army. They did so, in part, by recruiting for the first time larger lance units. All were German and included a contingent of 177 lances under the joint command of Oswald Buvolar and Konrad Chonz, as well as 170 lances led by Konrad Weitingen. At the same time, the city also hired numerous banner units. ... The next time we see the city’s army in the field was some five years later, when it fought against the pope in a conflict known as the War of Eight Saints. Here the cavalry was largely composed of lances. In fact, the joint allied force appears to have been made up of approximately 2,350 such units.
До Франции эта организационная модель добралась где-то в 1380-е (
Philippe Contamine. La guerre au Moyen age)
N.B. Похоже, что даже раньше. Поправка от уважаемого
maxnechitaylov (
Philippe Contamine. Guerre, état et société à la fin du moyen âge)
Cf. aussi le traité de Charles V et de Jean d’Armagnac, en date du 28 octobre 1367: ce dernier devait amener au service du roi de France 1 000 glaives ou hommes d’armes, «entre lesquieux mille glayves aura mil autres combatans»; en d’autres termes un glaive devra compter 2 combattants: l’homme d’armes et son auxiliaire (
La Chauvelays, Les armées des trois premiers ducs, p. 42-44).
На итальянском -
Le milizie terrestri // Storia di Venezia (1997) Le cose cambiano all'epoca della guerra con i duchi d'Austria, nel 1376, quando le trattative sono concentrate su Giovanni Acuto e la sua compagnia, o anche già nel regolamento del 1373. Qui il confronto si complica perché l'unità di base presa in considerazione non è più incondizionatamente l'uomo d'arme con il suo cavallo e il suo ragazzo col ronzino, la barbuta, insomma. Ora si comincia a ragionare in unità maggiorate che le fonti definiscono lancee e la storiografia lancia da tre uomini o lancia tradizionale italiana, per distinguerla dal nucleo primitivo e più ridotto della barbuta o lancia da due uomini. Mentre la formazione dell'eques con servitore e ronzino, se consideriamo la richiesta di potersene valere genericamente formulata nel 1332 dagli stipendiarii attivi in Istria, dovrebbe aver preso piede nell'esercito veneziano nel primo terzo del Trecento, questa nuova unità di combattimento si diffonde in Italia, secondo Ercole Ricotti, solo con l'arrivo delle compagnie inglesi, dunque dopo la pace di Brétigny del 1360. E negli anni Settanta non doveva ancora costituire un fenomeno largamente diffuso se in un trattato del 1379 tra varie comunità dell'Italia centrale e la Societas Theotonicorum et Anglorum parve necessario specificare la sua caratteristica: "intelligendo lanceam quamlibet de uno bono caporale, de uno equitatore sive saccardo et uno paggio bene et sufficienter armatis, de duobus bonis equis et uno ronçino".
Tuttavia in questo periodo di trapasso le fonti non sono sempre molto esplicite e univoche, tanto nell'uso della parola barbuta quanto in quella di lancea e nel significato da attribuire loro. Così, se la condotta del 1356 contrappone ad esempio le barbute equitum ai pedites e chiama in seguito promiscuamente eques tanto chi possiede solo un cavallo da battaglia quanto chi capeggia la formazione ampliata al ronzino, come dobbiamo interpretare la notizia data dal senato nel 1376 sul transito di quattrocento barbute in direzione di Feltre e di Cividale? "Dictum et habitum fuit quod per viam Scale transiverant barbute IIIIc pro veniendi Feltrum et Cividalum, nunc habuimus Ilare quod fuerunt solum equites CXV in centum XX et non ultra": si vuole correggere solo la quantità degli uomini a cavallo o anche la loro qualità, come parrebbe dall'impiego di due termini diversi? E come mai il senato non si vale qui, come fa correntemente in altri casi, della parola lancia?
Con qualche riserva si può sostenere che ha ragione Mallett quando, confrontando l'ingaggio del regolamento del 1336 con quello analogo del 1373 e costatando che la paga risulta ora raddoppiata (18 ducati al mese anziché 9), ne deduce che essa sia da spartire non più tra due ma tra tre uomini. Se possiamo fidarci del Caroldo, lance a tre componenti avrebbero operato al servizio di Venezia già nel 1356 nella stessa guerra contro Carraresi e Ungheresi per la quale vennero arruolati il conte di Wartstein e Arnoldo di Krickenbach con la loro compagnia costituita, come si è visto, ancora da unità minori e addirittura composte di un solo eques senza ragazzo e ronzino. Per la condotta di Ulrico di Reifenberg - tedesco anch'egli e corregionale di Arnoldo -, a capo di sessanta barbute, sarebbero stati infatti promessi, secondo il Caroldo, "24 ducati al mese per doi cavalli et un roncin", una Paga dunque superiore di 8 ducati per unità rispetto a quella del 1373, nello stesso periodo in cui si insiste sul principio di uno stipendio "consueto" per il comune di Venezia. Insomma, tanto la composizione della lancia da tre elementi quanto la paga maggiorata rispetto alla norma non sembrerebbero addirsi al periodo indicato. E quando osserviamo la testimonianza di Daniele di Chinazzo, della partenza dal campo di Mestre nel dicembre 1380 di una cinquantina di lance a cavallo che "fo in tuto da chavagli .LXX. e da pedoni .L.", dobbiamo dedurne che probabilmente in questo periodo si andavano in vario modo sperimentando i nuclei che erano alla base dell'unità di combattimento più grande, la bandiera.
Вуд в The King's Army. Warfare, Soldiers and Society During the Wars of Religion in France, 1562-76 указывает, что во время Религиозных войн "копье" в ротах жандармов (его продолжали использовать именно там) это латник и полтора лучника (которые сами тогда не более чем чуть проще оснащенные латники с более низким статусом).
At the outbreak of the wars of religion a lance represented an abstract unit of two and one half horsemen, one of which was a more heavily armored homme d'armes. But as other than an accounting term which also conveyed immediately the number of hommes d'armes in a gendarme company the lance had no real-life military equivalent.
P.S.
Sergio Boffa. Warfare in Medieval Brabant, 1356-1406. 2004 In the Brabançon archives, the strength of a route was often counted in terms of the glavie or the panchier. The first of these units was made up of enen man van wapen met tween goeden perden and the second was enen panchiere ende mit enen perde. The glavie was thus a combatant possessing two horses while the panchier had only one mount available. The first received twice the pay of the second. ... In a glaive of two horses, only the man-at-arms was counted as a combatant. The second horse was ridden by a squire who did not take part in the battle. ... It is important to indicate that the terms just cited sometimes have different meanings. In an account of 1385, the lance was also an accounting unit as two crossbowmen were counted as one lance. The glaive did not always designate a group of several horses. The term was sometimes used in a general way to mean any heavy cavalryman. We must thus be cautious when reading the documents, especially when we are trying to estimate the size of an army.
Fritz Quicke. Documents concernant la politique des ducs de Brabant et de Bourgogne dans le duché de Limbourg et les terres d’Outre-Meuse pendant la seconde moitié du XIV e siècle (1364-1396) // Bulletin de la Commission royale d'Histoire, 93. 1929. Документ XVII(5)
P.P.S.
Отсюда Я не думаю, что русское "копье" конца 12 в. численно сильно отличалось от 15-16 в., для которых у нас есть сведения источников.
В 15-16 веке у нас никаких "копий" или чего-то на них похожего не зафиксировано. Только разноразмерные "почты".
P.P.P.S. Имеет смысл выделить еще один момент. "Копье" не всегда включало в себя не то что всю номенклатуру воинов, оно не всегда включало в себя даже всех конных. К примеру - в начале 15 века в Германии в "копье" (Gleve/Spiss) было два вооруженных и три лошади (
50 spiesse, wovon jeder mindestens 2 bewaffnete Mann und 3 Pferde;
zu einer gleven drey pferd und zwen gewappend), конные стрелки (schuczen gerittner) считались отдельно (Otto Casmer von Stetin 20 gleven, 12 schuczen. Wartislaff von Wolgast 15 gleven, 12 schuczen. Erich von Sachsen von Lawenburg 3 gleven, 6 schuczen) и в состав "копий" первоначально
не входили.
Позднее ситуация поменялась, "копье" подросло до трех бойцов и четырех лошадей, на вооружении конных кнехтов могли быть арбалеты (die Gleven mit vier Pferden ... Es sol auch jeglicher Glefener zwene redelich Knecht haben, da der Knecht ein Spiess oder ein Armbrust furen sol).
Интересная добавка есть в Nowakowski A. O wojskach Zakonu Szpitala Najświętszej Marii Panny Domu Niemieckiego w Jerozolimie zwanego Krzyżackim. 1988. В первой половине 15 века "копье" у Ордена выглядело вполне обычно - о трех конях (копейщик, стрелец и слуга), но сверхкомплектных стрельцов тоже могли считать "копьями".
... w każdej kopii powinny być trzy dobre konie i dowódca kopii powinien sam być dobrze uzbrojony i mieć uzbrojonego strzelca i jednego ciurę lub pacholika, a jeśli przywiódł dodatkowych strzelców, to trzej zbrojni strzelcy będą liczeni jako jedna kopia
Jürgen Sarnowsky. Regesten zu den Briefregistern des Deutschen Ordens IV: der Ordensfoliant 13. 2024.
Сходное есть у Свена Экдаля в The Teutonic Order’s Mercenaries during the «Great War» with Poland-Lithuania (1409-11) // Mercenaries and Paid Men. The Mercenary Identity in the Middle Ages. 2008 и Das Soldbuch des Deutschen Ordens 1410/1411. 1988
"Копье" у Ордена на эпоху "около Грюнвальда" это или "три конных арбалетчика", или "латник, конный арбалетчик и слуга". Плата была одинаковой - около 3 прусских марок в неделю.
As a matter of fact, it is almost impossible to determine how many of the mercenaries in the account books were heavily armed, and how many served with a crossbow. Crossbowmen were recruited in cities or served the landlords in the countryside and did not have the social status and the money of noblemen. The salary for the two different sorts of ‘spears’ was the same.
При этом, насколько понял, "Schotze" могло обозначать не только конного арбалетчика.
Ebenso wie der Spieß stellt der Schütze im Soldbuch eine theoretische, rechnerische Einheit dar und bedeutet einfach „ein Mann“. Drei Schützen werden von den Schreibern des Ordens sofort in einen Spieß umgerechnet, weshalb im Soldbuch nur an vereinzelten Stellen mehr als zwei Schützen aufgeführt sind. Das Wort Schütze und die gelegentliche Erwähnung der Armbrust zeugen allerdings von der großen Bedeutung dieser Waffe. - Als gleichwertige rechnerische Einheit wird manchmal auch das Wort Pferd verwendet. -
Пример списка из Krzysztof Kwiatkowski. Wyprawa letnia 1410 roku // Wojna Polski i Litwy z Zakonem Krzyzackim w latach 1409-1411. 2010
Rota Nickela von Kottewitz została opisana w liście komtura człuchowskiego jako licząca 150 kopii (= 450 zbrojnych), w Księdze żołdu zaś - 376 kopii i 2 strzelców (= 1130 zbrojnych), rota Wacława von Dohna (z Donina) odpowiednio: 200 kopii (= 600 zbrojnych) i 245 kopii i 2 strzelców (= 737 zbrojnych), rota Hannusa von Hackenborn odpowiednio: 50 kopii (= 150 zbrojnych) i 107 kopii (= 321 zbrojnych), por. OBA 1322. ... Należy zauważyć, że sam fakt wypłaty żołdu oznacza również, iż 20 lipca sytuacja w Malborku była już pod kontrolą tamtejszego kierownictwa z Henrykiem von Plauen na czele, tak, iż można było zorganizować wypłatę pieniędzy dla żołnierzy wchodzących łącznie w skład 22 rot i pocztów liczących razem 1237 kopii i 1 strzelca (= 3712 zbrojnych). ... Ta część liczyła 1004 kopie i 1 strzelca (= 3013 zbrojnych)
Обратите, кстати, внимание, что возиться с "копьями" из двух и трех бойцов при подсчете автор не стал. =)
P.P.P.P.S. А ведь
есть ещё и османский гондер (gönder). Который сам, возможно, является калькой с какого-то византийского термина. К примеру - "контарион".
P.P.P.P.P.S. Просто дополнение.
Chronica do Felicissimo Rei Dom Emanuel composta per Damiam de Goes. ... com oito çentas lanças, & mil homés de pé, bésteiros, espingardeiros, & de ordenãça ... que trazia mil, & quinhentas lanças de Garabia, em q entrauam trezétas Dabida ...
Первые - португальцы, вторые - союзные им мавры.