Varjojen vihan palaute

Jun 29, 2015 10:29


Aina ei mene niinkuin Strömsössä ja Varjojen viha nyt meni niin. Käytännön järjestelyt,tiedotus yms saa kouluarvosanan 10, mutta pelisisältö sitten olikin muua...

Cutin taakse muotoiltu palaute pelinjohdolle. se hioutuu varmasti vielä tässä ennen perjantaita.


Kiitoksia pelistä, oli mielenkiintoista käydä ihan eri porukan pelissä missä yleensä itse pyörii ja vaikka tällä kertaa mielestäni kaikki nyt ei mennyt ihan kuin Strömsössä, ehdottomasti haluan tulevaisuudessakin mukaan.

Kokonaisuudessaan tästä tuli hirmu pitkä, mutta pyrin analysoimaan asioita parhaani mukaan ja miettimään itse, miten asian ehkä voisi tulevaisuudessa huomioida. Minä kun olen ratkaisukeskeinen ihminen ja kun annan palautetta, pyrin aina myös itse pohtimaan mitä asialle kenties voisi tehdä. J

Ensin niitä positiivisia asioita:
- Käytännön järjestelyt toimi loistavasti!
- Koko projekti näytti etenevän aikataulussa todella hienosti. Hahmot tulivat ajoissa ja peli alkoi silloin kuin oli ilmoitettu. Nämä molemmat kun tuppaa olemaan harvinaisia larppipiireissä, niin arvostin kovasti. <3
- Tiedotus ja kotisivujen materiaali, infomailit ja kotisivujen materiaali jne. oli kaikki selkeästi ja ajoissa saatavilla
- Erityiskiitos siitä, että kykenitte järjestämään mulle pienen tilan nukkumista varten. Arvostan sitä todella paljon. <3
- Hahmoteksti oli hyvin kirjoitettu ja sitä oli ilo lukea. Hahmo antoi peliltä odotettavaa ja kontakti lista oli hyvä, kun siinä oli mainittu myös näitä hyvänpäivän tutuja, jolloin heitä oli helppo pelissäkin lähestyä ja heidän kanssaan tulikin puhuttua paljon.

Ja sitten sitä ajattelemisen aihetta ensin yleisesti pelistä:
- Yleisesti pelin aikataulutuksesta. Peliin oli aikataulutettu ohjelmaa suunnilleen alusta loppuun. Samaan aikaan pelissä kuitenkin tapahtui myös paljon muuta, kuten NPC hyökkäykset sekä myös kaikilla ryhmillä piti olla kokoukset. Aikataulusta ei löytynyt tilaa järjestää kokouksia ilman, että ne menivät jonkun ohjelman päälle.
-- Tulevaisuuden varalle: Suosittelen ajoittamaan nuo kokoukset jo etukäteen sekä myös mahdollisen NPC-aktiviteetin siten, että ne eivät mene ihmisten suunnitteltujen ohjelmien päälle. Samaan aikaan kun minulla oli etukäteen suunniteltua ohjelmaa, jota oltiin mainostettu useaan otteeseen, oli huollolla, turvallisuudella ja hallinnolla kokoukset. Eli käytännössä ohjelmaani osallistui kaksi hahmoa. Joista toinen suunnilleen pakotettuna. Huonommin kävi Sabialle, hänen molempien ohjelmanumerojensa aikana oli NPC-hyökkäykset (ja toinen ohjelmista oli suunniteltu Amfi-teatterille, ymmärrän sen tekevän In-game järkeä, epämiellyttävät asiat kauas, mutta off-game se ei ole ohjelman vetäjälle välttämättä kovin mielekästä, että ohjelmaan ei käytännössä ilmesty ketään).
- Ryhmien toiminnasta: Ymmärtääkseni kaikille muille ryhmille tuli jotain käytännön tekemistä pelin aikana, paitsi ohjelmalle. Eli parantajille parannettavaa, tutkijoille tutkittavaa, turvallisuudelle turvattavaa jne. Ohjelmaryhmällä ei käytännössä ollut mitään yhteistä isoa mitä olisivat voineet tehdä. Yritimme aktivoida ihmisiä osallistumaan asioihin, mutta erittäin usein vastaus oli "ei ehdi, täytyy tehdä töitä".  Ihmiset eivät priorisoi ohjelmiin osallistumista, kun on maailma pelastettavana. Ohjelmaryhmä siis päätyi pelaamaan keskenään korttia useammaksi tunniksi, kun muualla pelastettiin maailma ja oli aktiivista tekemistä jos ei omat juonet siinä kohti edenneet. Tähän voisi auttaa kysymys jonka voi kysyä jokaisen hahmon kohdalla, ”mitä tämä hahmo tekee pelissä”. Järjestää ohjelmaa toimii, jos on kyseessä lyhyempi peli, mutta näin pitkässä pelissä tämä ei ollut riittävästi. Joillain hahmoilla vastaus oli ”parantaa uhreja” joka toi toimintaa peliin myös silloin kun ei omat juonet edenneet.

Ja sitten ajattelemista minun hahmooni liittyen (Amanda Rosier)
- En tiedä oliko asiaa miten ajateltu, mutta koin että hahmollani ei ollut tarpeeksi tavaraa pelin pituuteen nähden. Juoruilla voi helposti päivän, mutta kolme päivää juoruilua ja kauhistelua on aika pitkä aika.
- Omat juoneni eivät käytännössä edenneet hirveästi pelin aikana. Rakkolevä asia saatiin parantajien toimesta hoidettua ja onnistui puhumaan asiasta, että Morgan ei joutunut pulaan. Muutama pikkujuttu hoitui myös, mutta isot asiat törmäsivät seinään mikä oli todella turhauttavaa.

- Kadonneet rahat
-- Käytännössä Gideonilta sain tietää sauvan materiaalin ja mitä nyt sainkaan, mutta jälkien seuranta tyssäsi siihen. Jotain sauvoja saatiin pelissä tarkistettua onko kyseessä ne, mutta käytännössä homman onnistuminen olisi vaatinut sen, että olisin voinut suunnilleen kulkea Gideonin kanssa tarkistamassa sauvat läpi. Pelissä n. 100 taikasauvaa ja hahmollani ei ole kykyä tunnistaa mitä materiaalia sauvat on ja sauvan ulkonäön perusteella asiaa ei pysty arvioimaan, jotta olisi voinut yrittää tunnistaa. Tokihan yritin kysellä ihmisten sauvoista kun ihailin muka ihmisten sauvoja ja sain järjestettyä muutaman sauvan tarkistuksen jotka vetivät vesiperän.
-- Pelin jälkeen sain tietää, että Cleantha oli asian takana ja oli unhoituttanut itsensä, jotta ei itsekään muistanut asiaa.

- Omituinen sairaus
-- Sairauden syy saatiin paikallistettua varjokukan uutteeseen. Peliohje oli perjantai iltana hukassa, mutta saimme pelinjohdolta briiffin aiheesta. Peliohje kuulemma löytyi lauantai aamuna laatikosta jonka sai avata vasta lauantai aamuna.
-- Myrkyttäjää tosin ei löytynyt in-game. Olen pohtinut tässä, että oliko minulla edes mitään mahdollisuutta saada selville kuka on myrkytysten takana? Oliko ketään, joka tiesi asiasta tai olisi nähnyt Cleanthan tekevän jotain, ja olisi voinut ilmiantaa Cleanthan? Onnistuin puhumaan vain ihmisten kanssa jotka eivät tienneet asiasta mitään, tai olivat juonessa mukana. Lisäksi hahmossa oli korostettu sitä, että eihän nyt Cleantha. Tokihan pelaaja hahmon takana epäili koko ajan myös Cleanthaa, mutta koska hahmossa oli korostettu sitä, että eihän nyt cleantha, en sitä suuntaa pelissä aktiivisesti lähtenyt etsimään.

- Karmankehä
-- Käytännössä karmankehän transsipiiri meni pipariksi koska täsmälleen samaan aikaan oli varjohirviöiden hyökkäys.
-- Hahmoni kohosi Karmankehän kakkosnaiseksi, käytännössä siksi, että olin nähtävästi ainut joka aktiivisesti kommunikoi Sabian kanssa karmankehästä. Muut priorisoivat aika pitkälti muita asioita pelissä.

- Luihusrouvat ei oikeasit ehtineet pelata juurikaan yhdessä, koska kaikki muut olivat jatkuvasti kiinni joko heidän ryhmänsä tehtävissä (huolto/parannus) tai omissa juonikuvioissaan. Ainoastaan Melian ja Yolandan kanssa ehdin hetkellisesti istua yhdessä.

- Perjantai illasta kun oli aika turhautunut, kun mikään ei edennyt, vaihdoin taktiikkaa ja aloin todella avoimesti kyselemään kuka voisi haluta Rosierin suvulle pahaa (Amandan sairaus, Irvetta ryöstö) ja pyrin kyselemään suunnilleen kaikilta mitä tahansa näihin liittyvää, mutta nämäkään kyselyt eivät tuottaneet mitään tulosta.
- Ongelmina näen sen, että minulla oli kaksi isompaa juonta, joiden syyllinen oli sama tekijä ja minulla oli mielestäni todella vähäiset keinot selvittää asiat. Pelin jälkeen harmitusta lisäsi se, että kyseinen henkilö oli myös hahmonkirjoittajani ja tuli vähän sellainen olo, että olikohan minulle oikeasti kirjoitettu edes mahdollisuutta ratkaista näitä asioita, vai olinko vain elävä proppi.
- Pelin aikana muiden pelaajien taholta minua lähestyttiin mihinkään juonikuvioon liittyen kolmesti. Kahteen näistä en kyennyt tekemään mitään ja kolmas oli Sabia ja liittyi Kunnian käteen jonka teossa sitten autoinkin parin veripisaran kerran. Tässäkin alkuperäinen suunnitelma nähtävästi oli ollut Pamela, mutta koska Pamela priorisoi Huollon johtamisen, kunnia lankesi minulle.
- Kontakteja oli hankala löytää, koska porukka oli kiinni maailman pelastamisessa johon minulla ei ollut osaa eikä arpaa. Pelini varmaan pelasti Amandan ja Sabian lyöttäytyminen yhteen ja se, että yritimme auttaa toinen toisiamme, vaikka siinä emme juurikaan kyenneet.
- En tiedä oliko minua linkitetty laajemmin mihinkään kuvioon, jos oli niin kukaan ei missään kohti lähestynyt minua. Itse kirjoittaessa pyrin noudattamaan sitä, että jokaisella hahmolla pitäisi olla kolme ulospäin suuntautuvaa juonta eri hahmoihin ja kolmella hahmolla pitäisi olla juoniasiaa jokaiseen hahmoon, jotta pelissä tulee kontaktia ja peliä. Pelin jälkeen pohdin, että jos hahmoni olisi poistettu pelistä, ainoastaan Sabia ja Morgan olisi varmaan huomannut sen. Cleanthalle hahmostani nyt ei oikeasti ollut mitään todellista ”uhkaa”.
- Kokonaisuutena tuntui siltä, että hahmoni tärkein syy paikalla olemiseen oli tukea Cleanthan hahmoa hänen juonissaan ja entistä harmittavampaa tässä on se, että kyseisen hahmon pelaaja oli oma pelinjohtaja. Itse kun olen sen koulukunnan kannattaja, että pääsääntöisesti pelaavan pelinjohtajan ei tulisi suunnitella/kirjoittaa juonikuvioita jotka liittyvät omaan hahmoonsa. Tuokin kuvio voi onnistua hyvin, mutta nyt minulle jäi sellainen fiilis, että minun hahmo oli tehty jotta pelinjohtaja voi ”voittaa” pelin.
- Aiheesta tuli keskustelua muutaman tyypin kanssa, ja osalla on sellainen fiilis, että uutena tyyppeinä peliin tulleet, eli ei siis kampanjassa aikaisemmin mukana olleet, oli osin unohdettu ja jääneet sivuun suuremmista kuvioista. Kampanjahahmoja ajaa eteenpäin myös se aikaisempi pelaaminen yhdessä ja se fiilis, että mahtava päästä taas pelaamaan. Uusilla hahmoilla/pelaajilla ei ole sitä yhteishenkeä vielä olemassa ja sen rakentaminen vie muutamankin pelin. Jos kampanjaan tulee uusia hahmoja niiden sitominen kokonaisuuteen on mielestäni tärkeää, muuten jää helposti ulos kaikesta.
- Myös nilkkani loukkaaminen vaikutti varmasti minulla pelaamiseen, kun liikkuminen rajoittui huomattavasti, mutta toisaalta hahmonikaan nyt ei ollut sitä tyyppiä joka juoksisi ympäriinsä. Pyrinkin asettumaan Majakan läheisyyteen, jotta pystyn siinä liikkumaan ja etsimään tyyppejä tarvittaessa.

Summa summarum:
- hahmossa oli paljon potentiaalia ja odotettavaa, mutta valitettavasti pelissä nämä odotukset ja pontentiaali latistui.
- Kaikki ei mennyt niinkuin Strömsössä, mutta en kuitenkaan jäänyt miinukselle. Uudessa porukassa pelaaminen oli mielenkiintoista ja oli kiva nähdä todella paljon uusia naamoja ja toivon ehdottomasti näkeväni näitä naamoja uudelleenkin. Positiiviset asiat nyt tällä kertaa olivat enemmän off-game asioita.
Kuten sanoin, kaikki ei mennyt niin kuin Strömsössä, MUTTA, minulla siltikin oli ihan kiva ja mielenkiintoinen reissu. Oli kiva päästä näkemään erilaista pelikulttuuria missä pääasiassa pyörin ja nähdä kymmeniä uusia pelaajia. Pelimaailma ja konsepti vaikuttaa hauskalta ja suurimmalla osalla pelaajista homma nähtävästi meni hyvin. Valitettavasti tiedän itsekin kokemuksesta, että aina kuviot ei toimi niin kuin toivoisi.
Pohdin tuossa Tarun kanssa, että ehdottomasti haluaisin jatkaa maailmassa pelaamista ja Karmankehän kuvio vaikuttaa tosi hauskalta ja siinä kuviossa olisi kiva pelata. Amandaa voisi muukata aktiivisemman toimijan suuntaan, jotenkin nyt otin sen vaan niin seurapiirinaisena jolla nyt ei ole mitään erityisiä taitoja. Hahmolla olisi hyvä olla myös jotain taitoa josta oikeasti olisi hyötyä. tuossa alustavasti pohdittiinkin jo Tarun kanssa ajatusta.

Previous post Next post
Up