Hans Aarsman
Фотографии предметов, принадлежавших умершей матери фотографа и находившиеся в её доме. Желая их выбросить и одновременно оставить память о них - он не находит лучшего решения, чем сделать эти простые снимки.
(пересказ слов автора)"This changed when he had to move into a smaller apartment, not long after his mother died. He had to get rid of many belongings, including little dolls which his mother had made for him while she was in terminal decline. He couldn’t justify keeping them, but felt that by throwing them away, he would be betraying his mother’s memory. So he bought a small point-and-shoot camera, and photographed every single thing he got rid of." (
отсюда)
My mother's figurine, thrown away on 17 May 2001
Hans Aarsman, 2008
My mother's figurine, thrown away on 17 May 2001
Hans Aarsman, 2008
Sonia Louise Davis - “tracing(s) belonging(s)”
Персональный проект о Гарлеме, в который включены натюрморты из предметов, принадлежавших бабушке и дедушке фотографа, в целях разбудить чувства синтемантальные/ностальгические.
"Tracing(s) belonging(s) is an ongoing site-specific investigation. Over the past few years I have been making images in and about Harlem with a 4×5 monorail camera. I’m drawn to the physical shooting process, moving slowly through the streets around my apartment I attempt to weave my own story into the visual fabric of my neighborhood. I take Harlem as my subject and context, and my practice is both documentary and autobiographical. Drawing on collective memory and family history, I’m interested in framing the personal past in this mythic and everyday place.
The objects featured in the still-lives belonged to my grandparents and hold personal sentimental value. As temporary constructions on the streets of Harlem, they become physical reminders of the legacies of the past as well as absent portraits of sitters long gone. The documentary street images provide context, surrounding staged scenes with anti-landmarks, forgotten storefronts and mid-block bursts of color. These lonely cityscapes balance the intimate moments made and captured by my camera. I see this body of work as a way to pay my respects to the important people in my life who have passed and to a historic neighborhood in the midst of massive change. It is my attempt to preserve local histories and pay homage to Harlem’s rich cultural past with an eye towards the future."
untitled #1 from the series “tracing(s) belonging(s)” digital c-print, 2010. | 2012 |
sonia louise davis
http://sonialouisedavis.com Laura Findlay - "A Portrait of my Grandparents"
Портрет бабушек и дедушек через предметы, оставшиеся в их домах, которыми они пользовались, которые хранят память об их присутствии.
"I'll be showing the series “Portrait of my Grandparents”: a large format black and white series which represented my attempt to assemble a portrait of each of my grandparents through formal still lives of key items in their house I lived in after they passed away." (
отсюда)
http://www.laurafindlay.com/photo_4.htm Sam Wood - Family Artefacts
Фотографии вещей деда, которого автор никогда не видел.
"Things aren't very simple. We all carry baggage from how we’ve been brought up. Objects, imbued with cathexis, litter our homes. Traces of someone. In this case, my Great Grandfather. A man I never met but have heard a great deal about."
http://www.samwoodphotography.com/#!family-artefacts/cw76 Giola Cassar - Transitions
Фотографии вещей умершего брата, как способ попрощаться, как способ пережить утрату.
"Death is always sudden to the living. The only tangible remains of the deceased are their personal belongings; however, items containing such sentimental value to loved ones are of complete insignificance to an outsider.
This work explores the story of my brother's belongings through life, death and eternity"
http://www.giolacassar.com/195073/2770721/home/transitions Александр Рудаков - Бабушка
Про бабушку.
http://sasharudakov.com/grandmother#/id/i5768929 via
limettaИрина Рузина. "Форма существования".
"Кто мы, если всю жизнь любуемся на себя в зеркало, а после смерти то, на что мы любовались, оказывается удобрением. Кто мы, если проводим столько времени за выбором и сортировкой одежды, которую после смерти вынесут на помойку. Мы прикрываем наши тела тканью, а наши души телом. Но все изнашивается, все увядает. И иногда тело увядает быстрее, а одежда остается. И тогда неясным остается, что делать с одеждой, хранящей воспоминания о теле и о душе. Этот вопрос приобрел для меня новое значение после смерти отца. Одежда, которую он носил, как бы ни пыталась я считать ее всего лишь текстильным изделием, вдруг ожила. В памяти всплыли моменты прожитой отцом жизни, вплоть до звуков и запахов. Одежда стала настолько живой, что я вполне могла бы расценивать ее как доказательство жизни. В то же время фотографии отца, снятые в этой одежде до смерти, несмотря на их объективность и документальность, говорили об одном - его больше нет. Так, в одной плоскости встретились будущее, которого не стало, и прошлое, которое будет живо. Это сравнение легло в основу серии «Форма существования»."
http://journal.foto.ua/gallery/irina-ruzina-s-konceptualnoj-seriej-forma-sushhestvovaniya.html зы. в пару идут, безусловно, два дисковых телефона.