Безусловно, очень разные проекты, но так даже интереснее. Объект - архитектура модернизма, на фотографиях только верхушка здания.
Алексей Боголепов - БЛОК
"Интерес к поздне-советской архитектуре вырос у меня из осознания, что сегодня мы наконец-то находимся на достаточном временном расстоянии для трезвого рассмотрения этого периода. Историческая перспектива позволяет нам оценить постройки, ранее видимые в отрицательном свете, более объективно, а также применить к ним множество эмоциональных подходов. Появилась возможность ответить на вопрос: является ли негативное прочтение советского модернизма продуктом исключительно нашего исторического сознания или этот негатив - реакция на сам архитектурный дизайн.
Серия «БЛОК» каталогизирует здания объектов Ленинградского научно-промышленного комплекса 1970-80х - многочисленные НПО, НПП, КБ и НИИ. Этим часто закрытым или полузакрытым предприятиям отводились приоритетные места в ткани городской застройки, при этом они были изолированы от окружающей общественной жизни: их фасады оставались непроницаемы, а территория окружалась аурой сверхсекретности, сегодня уже никому не нужной.
Такая архитектура работает как многослойный текст, доносящий до своих пользователей и обозревателей правила игры эпохи научного социализма. В ней можно увидеть и остановившийся ход истории, и установку на поддержание структуры ради самой структуры, и квазирелигиозную идеологию. Но мне кажется, что на базовом, психологическом уровне в нее встроен еще и некий ограничитель - ограничитель языка, ограничитель движения, блок в сознании." (
отсюда)
"BLOC, while being a classic becherian typology, delves into the symbolic layer of modernist architecture. Initially I presented myself with a single question - is a negative reading of Soviet buildings due to our traumatic historical memory, or are certain oppressive psychological instruments built into the actual designs? The answer was not that simple, as the majority of architectural projects were realized differently from their original drafts. Mediocrity and inhospitality surfaced during the many stages of bureaucratic approval, and had to do with economy and compliance with rigid factory standards, as much as with ideological concerns. This case of structures inadvertently producing structures, or even organically multiplying by division, in fact, appears to be a more veritable chain of ideology projection." (
отсюда)
http://alexeybogolepov.com/ Malte Brandenburg - Stacked
"Most post-war housing estates in Berlin were often built in form of tower blocks and in a fairly identical fashion, however when looking closer you find a lot of variation.
These buildings initially provided modern and affordable housing for many middle class families. With an easing housing market and other affordable alternatives, often a demographic change occurred: The middle class left to build their own house in the suburbs or for the increasingly popular “Berliner Altbau” in the city centres, while they were gradually replaced by families with economic and social burdens.
Initially a vast improvement of life for many people after the war, some of these housing estates became social hot spots while others became more popular. In recent years various initiatives tried to counter the negative effects, e.g. by painting the rather grey buildings.
Still, people stacked on top of each other as urban life form, remains an experiment."
http://www.maltebrandenburg.com/portfolio#/stacked/