THE ENFANTS TERRIBLES OF FRENCH ORTHODOXY
When I started in Orthodox back in the early 1990s, a large part of the French-speaking scene was occupied by a handful of rather larger-than-life figures: Annick de Souzenelle, Alphonse and Rachel Goettman, Jean-Yves Leloup. Common to all of them was coming in from outside Orthodoxy, with a strong emphasis
(
Read more... )
Comments 20
This is where I feel really uneasy - implied in this is a two-level Christianity: a basic level for Mr Everyone, struggling to keep his job and family together, and a special level for those with the time and freedom to preen their souls. A bit like the difference between the National Health Service and BUPA. How the hell, do I ask, do we bring good spiritual care, which brings people towards who they really as in Christ, to those who lack the time and money and often linguistic-conceptual competence?
It is something that makes me unhappy. I know a similar point of view from some Russian Orthodox circles. They are not bold enough to push boundaries, but they do like the idea of a two-level Christianity: a basic level for Mr Everyone and a special level for a certain elite - an elite they, of course, consider themselves a part of. In their case, this special level is something called hesychasm, which they or their predecessors have learned about through Russian-translated Greek texts.
Reply
I am unable to comment, as I simply do not know how broad-based hesychasm is in Russia - academic interest is one thing, and deep practice and experience is another. In the present situation I can hardly believe that it is encouraged - hesychasm well practised leads to an independence and sureness of judgement which can hardly be what the controlling authorities - church and state - are seeking in Russian today.
Reply
Yes, you are right, this practice is not encouraged and they do it by themselves. But I am not sure I saw independence and sureness of judgment as the result of their practice.
Reply
Are you able to be more precise as to who 'they' are? Clergy? Lay people? Informal groups? Individually?
Reply
Reply
I doubt it. Change is not in the genes of Orthodoxy, our social conscience is low, and our practice often too time and energy consuming.
Reply
Reply
"our practice often too time and energy consuming" -
- Как?! это же по определению чистая аутентичная неполживая сертифицированная духовность?!
Reply
"How the hell, do I ask, do we bring good spiritual care, which brings people towards who they really as in Christ, to those who lack the time and money and often linguistic-conceptual competence?" -
- ну, вероятно, исходя из их реального уровня, нравственного, культурного, интеллектуального, образовательного, - и постепенно поднимая его.
Я не вижу других волшебных способов.
Предлагать обычному православному прихожанину, и без того замороченному свалившимся на него необъятным объёмом КАНОНИЧЕСКОЙ древлевизантийской поэтической философии и философской поэзии, предлагать ему ещё и ДОПОЛНИТЕЛЬНО каббалу Сюзенель или гностицизм Лелупа - угу, счас. Вот сколько они сумели продать своего частного эксклюзивного продукта при жизни, столько и сумели. Незачем тебе ещё и это канонизировать.
Reply
необъятным объёмом КАНОНИЧЕСКОЙ древлевизантийской поэтической философии и философской поэзии - yes, perhaps for those attending the all-night vigil service (Russian style) or the separate Saturday-night vespers and Sunday mattins (Ecumenical and Romanian patriarchates) full versions, but in my last two parishes (Russian, then French-speaking), these people have been very much the minority, and in both cases the canon slashed to perhaps 25% of its original monastic length. Most Orthodox I know follow the Catholic practice of eucharist only.
Reply
Ты прекрасно знаешь, что дальнейшее развитие православия (когда/если оно имеет место) в обязательном порядке подразумевает приближение к тем практикам, которые приняты в исконно православных краях. И всенощные, и служба полным чином там, где было неполным чином, и молебны после литургий, и четырёхдневный канон Андрея Критского, и соборования, и акафисты, и всё-всё-всё. Другого пути просто нет :-)).
И не надо думать, что, если западные православные-конверты практикуют только литургию, то необъятный объём канонической древлевизантийской поэтической философии и философской поэзии над ними не тяготеет. Они же знают, что он ЕСТЬ, и он КАНОНИЧЕСКИЙ, т.е. в принципе они обязаны его знать и ему следовать. Сразу, как только у них будет побольше времени и сил :-)).
Reply
Знаете, весь этот канон философо-поэзии сначала может и тяготеет. А потом возникают вопросики, типа таких:
Из Нового завета мы знаем, что Христос проповедовал, исцелял людей, гонял бесов, дал силу апостолам, которые тоже ходили исцеляли и бесов гоняли, кроме самых сильных. Также на пятидесятницу на них сошел Святой Дух и просветил их, дал дары.
Из россказней православных попов мы знаем, что у них, якобы, непрерывная преемственность возложений рук от самых от апостолов. И, якобы, это не просто возложение рук, а самая что ни на есть прямая передача от апостолов всего того, что они получили от Христа и Духа Святого.
Вот только нынешние епископы, не говоря уже про священников, почему-то неспособны ни исцелять, ни бесов гонять. И учатся зачем-то много лет в семинариях/академиях. Святой Дух при хиротонии больше не просвещает? Или дух не тот, ась? И последующие вопросики про то, а правду ли нам говорят...
И после таких вопросиков тратить своё время на "каноны" как-то совсем нет желания.
Reply
Leave a comment