לא יקרא שמך עוד יעקב

Dec 05, 2009 19:17




שמות. לפעמים, אני נחרד כשאני שומע שמות שהורים נותנים לילדים שלהם. אני לא מדבר רק על הנטייה לקרוא לילדים בשמות כמו "אל<הכנס שם אקראי>יה" או הצורך של הורים לתת לילד שלהם שם מודרני, עדכני ואם אפשר גם בינלאומי. אחד הדברים שמפריעים לי יותר הוא בחירה של שמות עם קונוטציה שלילית. נמרוד, למשל, הוא שם מגונה - גם אם לא זוכרים שהטיפוס הזה זוכה בתנ"ך ללא הרבה יותר קרדיט מאשר עמלק או המן, משהו צורם לי באוזן כשנותנים לילד שם שמבוסס על השורש מ.ר.ד.
בכל מקרה, לכותרת.
לפני שבועיים, בפרשת השבוע, שמתי לב למשהו שלמרות שיכולתי לצטט אותו מאז כיתה ד בערך (אם לא קודם), אף פעם לא שמתי לב אליו באמת - כשעשו מגלה שיעקב גנב לו את הברכה, התגובה שלו היא "הכי קרא שמו יעקב ויעקבני זה פעמיים" - יעקב, מלכתחילה, הוא שם של רמאי.
יעקב, שיהיה בריא, עונה יפה יפה על הקריטריונים שהשם שלו מציב: הוא מנצל את הרעב של עשו כדי לקנות ממנו את הבכורה בגרושים. כשאמא שלו מציעה לו לרמות את אביו ואת אחיו הוא עוצר לחשוב רק "ואם יתפסו אותי?", בעיות מוסריות? לא. כשהוא בורח מלבן הארמי הוא עושה זאת בסתר (יש לו תירוץ שנשמע מצויין, אבל רק כי הוא פרנואיד).
ואז חוזר יעקב הביתה. כל הדרך, מה שמטריד אותו הוא איך להימנע מעשו ומנקמתו הנוראית על השטות הזו שהייתה לפני 20 שנה.
כאן, לכאורה, נמצאת נקודת מפנה - המלאך איתו נאבק יעקב מברך אותו: לא יעקב יאמר עוד שמך, כי אם ישראל". שינוי? מפנה? הצחקתם את הסבתא. הפסוק הבא מתחיל ב"וישאל יעקב ויאמר".גם אחרי שהאלוהים בכבודו ובעצמו מכריז "לא יקרא שמך עוד יעקב כי אם ישראל יהיה שמך" מזכיר לנו הפסוק הבא: "ויצב יעקב מצבה" .
הרמאות הזו גם עוברת יפה מאוד במשפחה - שמעון ולוי ("בני יעקב") מרמים את שכם בן חמור ואת אביו (שגם הוא ממלא היטב את הדרישות שמציב שמו)ומשכנעים אותם למול את עצמם ואת כל העיר ואז הולכים וטובחים את גברי העיר ולוקחים בשבי את כל הנשים והטף.
מה יש ליעקב לומר בעניין? "עכרתם אותי, להבאישני בעיני יושב הארץ". מוסר? חיי אדם? לא. דפקתם לי את המוניטין ועכשיו יהרגו אותי.
בתוך האפיסודה הקצרה למדי של חיי יעקב בתורה הוא מספיק שלוש פעמים לחזור על האפיסודה של לרמות ואז לברוח עם כל השלל (עשו, לבן, שכם). בניגוד לאברם העברי שמרגע שקיבל את שמו החדש לא תתפסו אותו לרגע מסתובב בלי ה-ה' בשמו, ישראל נשאר יעקב עד עצם היום הזה.

וזה שנשארנו עם השם יעקב דווקא - מה זה אומר עלינו כעם? האם זה מפתיע שעם שיש לו התחלה כזו חורט על דגלו את הקומבינה?

Previous post Next post
Up