To jeep or not to jeep

Aug 15, 2010 14:19

Dat is inderdaad de vraag. Maar na het betreurenswaardige aswolkincident en twee flessen wijn besloten Karijn en ik dat we ons niet zo makkelijk uit het veld lieten slaan. Als wij niet naar jeepforms konden, dan kwamen de jeepforms maar naar ons. Dus verzamelden we een groepje enthousiaste mensen, strikte Karijn een vrolijke Engelsman om ons te ( Read more... )

larp

Leave a comment

Comments 32

sna August 15 2010, 13:07:03 UTC
Ik heb ook een erg leuke dag gehad, idd, maar ik vermoed dat we in elk geval voor ons eigen Jeepformvariantje idd een doos gekke props kunnen aanleggen. Zo had bijv. het Bab5 Scenario het enorme voordeel dat het een compleet universum als achtergrond heeft waardoor je stapels sfeer kunt neerzetten evenals de Dracula variant.

Aan het einde van de dag is het voordeel van Jeepform dat je snel door een serie karakters heen kunt lopen die door de eenmalige scenario's gelijk tot de max moeten gaan. Ik vermoed dat de Jeepform ervaring voor veel larpers tot een 'finetuning' van hun langer lopende personages kan leiden. Want als er een les is uit de Jeepform die we mee kunnen nemen, is het 'Live Larp to the max'. Zo had Dracula op safe kunnen spelen, had de moordenaar zijn kop kunnen houden of had iedereen kunnen besluiten dat huis en haard cooler was, al was het minder XP.

Reply

watzalikzeggen August 15 2010, 14:36:21 UTC
Ik denk juist dat het Babylon 5 scenario helemaal geen gebrek had aan achtergrond (en zelfs de sfeer zat er best wel in vond ik, al ken ik de serie niet), maar juist een gebrek aan drama. Ik had zelfs het gevoel dat de setting in de weg stond van het drama met nutteloze details en tijdlijnen die helemaal niet relevant waren voor het spel ( ... )

Reply

sna August 15 2010, 15:24:24 UTC
Fair enough, dat stukje had idd een hoog fanboy gehalte, waar ik ook zelf akelig gevoelig voor ben.

Reply


glimworm August 15 2010, 14:59:57 UTC
Hoewel ik er slechts kort bij was kreeg ik bij de eerste Jeepform een heel erg "de vloer op" idee. Een situatie die al bepaald is en zijn beloop moet gaan. Alle karakters waren gemaakt om met elkaar te interacteren en dat merk je wel. In mijn hoofd was ik ook continu bezig met me afvragen wat mijn rol ipv mijn karakter was.

In die zin was ik meer aan het acteren dan aan het beleven en moet ik bekennen dat ik ook een bepaalde mate van "in je rol" en het mooie woord "immersion" gemist heb.

Daar staat dan wel weer tegenover dat de gruwelijke ongemakkelijkheid van de eerste momenten van de eerste jeepform "Hoi.. Hoi.." heel erg lekker uitviel. Die spanning en onzekerheid was mooi en voelde wel 'echt' aan. Misschien is het een spelvorm die zich vooral leent voor het voelen van relaties tussen je medekarakters, ipv 'diep' in je karakter gaan.

Wanneer gaan we eens theatersporten met deze groep? :)

Reply

glimworm August 15 2010, 15:04:28 UTC
Waarbij ik denk ik wel een paar officiele docenten kan regelen die wel tof zijn :)

Reply

watzalikzeggen August 15 2010, 15:13:40 UTC
Het grote verschil met de Vloer Op is dat dat programma echt niet gescript is (toevallig weet ik dat omdat ik er opdrachten voor schrijf en dat zijn echt 2 regel concepten als: "Man en vrouw vieren 5-jarig jubileum. Hij gaat haar vandaag vertellen dat hij eigenlijk op lama's valt"). "Serpents of the Ash" was wél geplot: de grootste twee ontknopingen lagen van te voren vast. En misschien moet dat ook wel bij deze vorm van larp omdat er anders geen echte climax is en geen duidelijk einde, maar ik vind juist de charme van larp dat niemand van te voren weet wat de uitkomst is. Als je te veel dingen vast gaat leggen en proberen in goede banen te leiden, kom je daarmee in het vaarwater van scriptschrijven en regulier theater en dat is niet waarom ik larp.

Reply

watzalikzeggen August 15 2010, 15:28:32 UTC
Overigens hebben we geleerd dat vooral de Finnen van immersion zijn. Ik vind het zelf een beetje een raar begrip.

Reply


anonymous August 15 2010, 17:22:02 UTC
Ik baal er nog goed van dat mijn verkoudheid uitgerekend gisteren door moest komen zetten tot narigheid. Al was het alleen al om het 'eens meegemaakt' te hebben. Weet niet of ik zelf voorbij het huiskamerelement had kunnen kijken, dat zorgt er bij mij toch al snel voor dat ik niet in een wereld kan komen.. volgende keer hopelijk wel eens zien hoe het is..

Reply

anonymous August 15 2010, 17:22:45 UTC
Oi, dat was ik, Jantien :)

Reply

boosb August 16 2010, 07:34:31 UTC
Eens, Jantien de Anonieme. De verjaardag van Yvonneke koste helaas teveel tijd aan voorbereidingen, dus ook wij waren er niet. Het lijkt me toch boeiend. Ik ben eigenlijk wel blij met deze samenvatting, want ik had een beetje dezelfde verwachtingen, dus ik had ook waarschijnlijk wel een paar keer moeten slikken :)

Reply


anonymous August 15 2010, 21:05:54 UTC
Thanks for the feedback ( ... )

Reply

watzalikzeggen August 16 2010, 08:26:41 UTC
You should visit Dutch larps more often, we think humor is an important part of every character (we even had a larp solely bases on absurd humor, it was one of the most fun games I ever played!)

As René and I discussed above: we understand that jeepform is more about 'concept' than about 'larp'. The two are truly different in gameplay and experience, maybe a bit like short movies and full feature films differ. And railroading, whether it's a bit or much, may be an essential feature of the game, because I wouldn't know how to end a short game any other way (without letting it bleed to death, than I rather have some sort of climax or scripted resolution). So I think your games an sich aren't to blame for that: it's probably the form of jeepform. And I think that's where my expectations weren't realistic: I was expecting the experience of larp (no immersion by the way, I mock full immersion), but sort of crashed in one or two hours. And that's not realistic of course ( ... )

Reply


anonymous August 15 2010, 21:06:37 UTC
That last comment was from me, Nathan, failing to log in . . .

Reply


Leave a comment

Up