Ми заїхали в Туреччину не через Сарп, як всі нормальні туристи, а через Пософ, де крім нас були лише декілька іранських дальнобійників, всі як один в чорних шикарних брюках і білосніжних сорочках. А ще був там турецький молодий газовий інженер - Туреччина допомагає Грузії прокладати газ по країні. На самій же митниці працівники турецькі довго колупалися в документах і комп'ютері - вони навіть не знали, що з Україною вже 15 днів безвізовий режим, мабуть ми одні з перших українців перейшли цю митницю безплатно.
Перша дорога, яку ми бачили, нічим не відрізнялася від стандартних українських - старий поганенький асфальт, місця мало навіть двом легковим машинам розминутися,словом, козячі стежки. Тоді не знав я, що така дорога - це більше виняток, 90% доріг в країні зовсім інакші.
Туреччина мусульманська країна, тут нормально мати в сім'ї десяток дітей, а населеня через 15-20 років перевалить за 100млн, тому то уряд вкладає гроші на розбудову та розширення доріг. Будівництво цих доріг ми бачили всюди - незалежно від регіону стоїть купа техніки, щебеню, бетону та інших будматеріалів.
Стандартні турецькі дороги - широкі, в 4 смуги, обов'язково з відбійниками, боковим укріпленням, жолобками для дощової води - саме так будується у цивілізованих країнах, до яких Україна ще не відноситься. Інколи укріплення більше нагадує фортифікаційні стіни якихось середньовічних замків - просто неймовірно масштабні роботи.
Найцікавіше, що в країні і так старі дороги кращі, ніж наші нові, але уряду цього не вистачає - вони планують розширити майже всі дороги і покласти нове сучасне покриття. Замість серпантину турки прорубують сотні тунелів в горах, будують неймовірні мости в таких місцях, куди б наша влада не будувала взагалі ніякої дороги. Для прикладу - кінець дороги між Ерзрумом - та Артвіном (~25ти. жителів) протяжністю в 100км - це просто неймовірно складна конструкція з доріг, мостів та безкінечних тунелів, це грандіозніше ніж всі наші мегасучасні дороги побудовані під Євро. Сама дорога проходить по каньйону вздовж річку, а потім піднімається вверх. Фотографії лише початку дороги, де не видно всього грандіозного розмаху.
А це сам під'їзд до містечка Артвін - зверніть увагу звідки тягнеться дорога і на зрізані гори для розширення смуги
Окрім самого якісного покриття і широкого розмаху будівництва, на дорогах використовуються сучасна техніка, а не доісторичні знаки як в нас. Ось це знак типу "Обережно" - світлодіоди блимають безперервно, заряджається то все від сонця.
А ось ще один схожий світлофор. І це не поодинокі випадки - так всюди в країні
А ось так в нормальних країнах прийнято ставити дорожні знаки. Все логічно: синім напрямки в міста, коричневим якісь локальні об'єкти.
Коли Ахметов будував свій стадіон, я не міг зрозуміти, чому всю роботу виконує турецька фірма, адже можна найняти німців чи французів. Після відвідання країни все стало зрозуміло - турки великі будівельники, тут будмайданчики всюди - дороги, будинки, залізниця, мости, порти. Ну ось так, можливо і в нас колись будуть такі дороги, хоча надій мало.