почему я не осталась химиком

Dec 20, 2011 11:43

(a comment from a discussion in a friend's LJ ( Read more... )

Leave a comment

Comments 73

_milashka December 20 2011, 17:04:23 UTC
:)))
органик?

Reply

ant_fugue December 20 2011, 17:22:15 UTC
I actually did organic, analytical, computer modeling, and biochem at various points. I kept thinking if I just change the area, it will get better. I mean, I could read papers and design experiments as well as anyone, my professors were happy, I had an NIH fellowship in grad school, what not to like? ;-)

Reply

_milashka December 20 2011, 17:34:12 UTC
I got my degree in organic, but I hated working in it. I mean, it was like what you wrote about, except half the time you bake the cake and it just doesn't come out and there is no rhyme or reason to it, so you have to start from scratch. Or you make the cake and they say: "this cake just doesn't do it for me. you know, what if you added a hint of orange to it, perhaps it would work this way".

I worked in organic for one year and then in analytical for the past 9-10. I definitely like analytical better. No question about it.

Reply

ant_fugue December 20 2011, 17:41:25 UTC
Да, я написала версию, когда все работает легко и правильно - а иногда бывает, что этот чизкейк год подряд трескается, а он тебе нужен как коржик в большом торте, так что тресканый он не выдержит нагрузки... а ты уже все перепробовал, а ведь на четвертом месяце ты сделала их три без трещин, и непонятно почему...

Biochem is just like that, too.

Analytical is much more rewarding, but I also found it not as interesting, as far as learning about it.

I basically wish that career tests included little insights like that. I think the basic set of "smarts" needed to succeed in the sciences or in medicine are the same, but different people are more geared towards different actual work, and it's really hard to switch (although the set of knowledge is very similar, but there are licenses and degrees acting as obstacles).

Reply


elka1 December 20 2011, 17:11:15 UTC
я бы внесла одно дополнение: даже если тебе интересно читать и слушать о деталях этого эксперимента, это совсем не значит, что тебе будет интересно в лаборатории...

Reply

ant_fugue December 20 2011, 17:34:48 UTC
That is exactly what I was trying to convey, actually!

Reply

_milashka December 20 2011, 17:35:00 UTC
Вот! Именно поэтому я пошла в химию - мне очень нравилось ее изучать. Работать в лаборатории/индустрии - совсем не понравилось.

Reply


masha_76 December 20 2011, 17:12:50 UTC
Ага, кабы еще все так просто и прямолинейно было, а то ведь в жизни-то оно выглядит как "пойди туда не знаю куда, принеси то не знаю что".

Reply

ant_fugue December 20 2011, 17:37:49 UTC
Да, я написала версию, когда все работает легко и правильно - а иногда бывает, что этот чизкейк год подряд трескается, а он тебе нужен как коржик в большом торте, так что тресканый он не выдержит нагрузки... а ты уже все перепробовал, а ведь на четвертом месяце ты сделала их три без трещин, и непонятно почему...

Reply

oll December 20 2011, 20:56:59 UTC
Класс:))

Reply

ant_fugue December 20 2011, 20:58:43 UTC
все ученые которых я знаю в какой-то момент имели такой "чизкейк"... конечно у успешных ученых их меньше.

Reply


devizzi December 20 2011, 17:13:14 UTC

Ты хочешь сказать, что в научном мире всем рулит подмена понятий? Какова фактическая цель исследователя, испечь чизкейк для Званной Вечеринки или угодить одному из гостей любой ценой?

Reply

ant_fugue December 20 2011, 17:32:44 UTC
Я скорее хочу сказать, что очень словно определить во время учебы, сможет ли человек стать продуктивным ученым. Реальные требования в лаборатории драматически отличаются от качеств, которые необходимы для успешного образования в этой области.

Reply

sapsilma December 20 2011, 22:04:06 UTC
И кстати, от того что нужно для "продуктивного ученого" вот это умение и возможность со вкусом "испечь чизкейк" в вет-лаб составляет процентов 10 отсилы... То есть если ты ловко и с любовью справляешься с описанным в твоем посте, то до продуктивного ученого тебе еще 90% разных других умений-пониманий.

Reply

ant_fugue December 20 2011, 22:15:01 UTC
This is the aspect that killed me anyway.

I was pleased to find out that someone is actually writing a paper about an original idea that I presented to my advisor back in graduate school 8 years ago. ;-) Doing that and designing experiments is much easier than actually doing them, for me anyway. As I was telling Alina, I never got past that stage, and this post was meant for someone trying to decide between pursuing a bachelor's in science or a medical field.

Reply


mq December 20 2011, 17:17:33 UTC
Obrazno! ;-)

Reply

ant_fugue December 20 2011, 18:01:46 UTC
I figurativno!

Reply


Leave a comment

Up