Leave a comment

Comments 8

hobbit_dragon December 5 2009, 19:49:12 UTC
פוסט מוצלח.

אני לא יודעת מה מטריד אותי יותר - אנשים שקוראים לילדים שלהם ליאם ונואל, או כאלה שקוראים להם אבשלום, אמנון, דינה ועוד כל מני כאלה. את השם יריב אני סתם לא מבינה.

Reply


morin December 6 2009, 00:05:12 UTC

אני חושבת שכדאי לזכור את השפעת התנועה הכנענית על הציונות החילונית. נמרוד מסמל הרבה דברים אחרים, וחוץ מזה - במידה רבה בריא למרוד, לבחון את הנחות היסוד לפני שמקבלים אותן ולנסות להגיע לחברה צודקת ומתוקנת. היה גם מרד עצום בציונות - לזרוק את המדרשים (בהם נמרוד הוא שליט אכזר) ולדבוק בתורה/תנ"ך בלבד (שם נמרוד הוא מייסד ערים וצייד ואולי מצביע על השתלבות במרחב, שלא לדבר על אידאל הגוף הציוני). בעצם הם מרדו גם בהוריהם הבורגנים ו/או הגלותיים. המרד היה אחד מערכי הבסיס של הציונות, אני חושבת. אולי הורים שקוראים כך לבנם רוצים לתת לו עצמאות וחופש בחירה. אולי אני מהגגת שטויות כי מאוחר.

Reply

wamit December 6 2009, 06:09:31 UTC


אישית, קשה לי להיזכר באנשים ששמם נמרוד ומבוגרים ממני ביותר מאשר חצי דור - מה שגורר אותי למסקנה של שיום מתוך בורות ולא מתוך אידיאל (נמרוד היה מלך שנער, זה ש"ראשית ממלכתו בבל", קשה לי לקרוא בתנ"ך בלי לראות בו טיפוס שלילי, גם בלי המדרשים).
מעבר לבחירה (אותה אני מגנה, גם אם היא מובנת) של ניתוק מהמסורת התרבותית היהודית, מבחינה לשונית נטו קשה לי עם הבחירה הזו. מרדנות לשמה היא ערך מגונה. מרד צריך לבוא מתוך משהו חיובי, מתוך אידיאל. כשהכלי הזה הופך למטרה משהו רע קרה בדרך.
אבל - זו רק דעתי. בשום מקום לא כתוב שחייבים להסכים איתי.
אגב, הבחירה בשם טעון תנ"כית מפריעה לי הרבה פחות מהבחירה בשם טעון לשונית - יש לי יותר בעיה עם הורים לאנשים ששמם נמרוד מאשר עם הורים לאנשים ששמם עומרי, אמנון או נעמה. בעוד שמזמן הפסקתי לצפות מאנשים לדעת קצת תנ"ך וטיפה על העולם היהודי, אני עדיין מצפה מהם לדעת עברית (מה גם שלשם "נעמה" יש גם שורש לשוני חיובי ובמקרה הזה כל המוניטין השלילי של השם הזה מקורם במדרשים קבליים)

*הערה -
גוגל עזר לי קצת ומצאתי נמרוד אחד מבוגר. אלא שהוא הבן של שולמית אלוני וממנה אני לא מצפה לשום דבר.

Reply

אני מפספס משהו בדיון הזה. lahedge December 6 2009, 22:58:06 UTC
מה לא בסדר ("טעון לשונית") בשמות עומרי אמנון או נעמה?
(כלומר, נעמה היתה שדה. אבל זה רובד מיתולוגי, לא לשוני.)

Reply

קרא שנית. wamit December 7 2009, 04:21:10 UTC
"הבחירה בשם טעון תנ"כית מפריעה לי הרבה פחות מהבחירה בשם טעון לשונית - יש לי יותר בעיה עם הורים לאנשים ששמם נמרוד מאשר עם הורים לאנשים ששמם עומרי, אמנון או נעמה"

Reply


cyber_maiden December 6 2009, 07:58:17 UTC
רק הערה על הסיפא- לא נשארנו עם השם יעקב, אלא ישראל.

Reply

wamit December 6 2009, 14:30:03 UTC
באמת? זה רק אצלי בראש ששלושת האבות הם אברהם יצחק ויעקב?
את אברם מחקנו, את יעקב לא.

Reply

cyber_maiden December 6 2009, 17:01:23 UTC
יצחק, אגב, היה די נעבך. אולי מתאים למודל הגלותי. עושה מה שאומרים לו, הולך לאן שמוליכים אותו.

אברהם הוא המודל הכי טוב למייסד עם- ובכן, הוא ייסד את העם, בסופו של דבר- אבל מבחינת מיתוסים של עמים לקרוא לעצמינו 'בני אברהם' זה לא מדוייק. יש מספר עמים שכנים שאף הם בני אברהם.

הבנתי מה אמרת מבחינת זה שהשם 'יעקב' נשמר בעוד 'אברם' לא- אבל מבחינת הייצוג שלנו כעם, אנחנו בני ישראל, לא בני יעקב.

Reply


Leave a comment

Up