עשר עובדות ודעות על תחבורה ציבורית בישראל

Jul 17, 2007 10:48


(רשומה זו היא חלק מפרויקט הכתיבה הקבוצתית "עשר/ה" מבית akhi_dakar_rss.)
1. התחבורה הציבורית בארץ לא פועלת בשבת ובחג. ברור לי שכל אדם בישראל יודע זאת, אבל מה ההשלכות? כיוון שביום שישי אין אוטובוס הביתה - יש נהגים שיכורים ששבים מהבילוי; כיוון שאי אפשר לנסוע באוטובוס לארוחת שבת משפחתית - כל משפחה זקוקה לרכב אחד לפחות; כיוון שכבר יש רכב - נוסעים בו לעבודה. רק ( Read more... )

Leave a comment

Comments 31

מלים כדורבנות assafr July 17 2007, 10:53:46 UTC


ובקשר ל"נקודה הארכימדית" של התחבורה הציבורית בשבת, מומלץ מאד לקרוא את העצומה אזרחים למען הפעלת תחבורה ציבורית שבעה ימים בשבוע ואף להצטרף. אם לצטט אותם: "הצטרפותכם קריטית: אם אתם תומכים ביוזמה, אל תתנו לאדישות להרוס אותה. הקדישו דקה מזמנכם לצורך רישום תמיכתכם".

Reply


achmo July 17 2007, 11:00:12 UTC
קשה לי להאמין שאדם יקנה רכב רק כדי להגיע למשפחה בשבת. לא נראה לי שהשיקול הוא לקנות רכב לנסיעה של פעם בשבוע, ואז להגיד "אם כבר אז כבר" ולנסוע איתו גם לעבודה. בדיוק להפך - אם מחליטים שצריכים/רוצים/יכולים רכב לצורך נסיעות כל השבוע, אז נוסעים איתו גם בשבת. מי שיכול להרשות לעצמו לקנות ולהחזיק רכב, בוודאי היה יכול להרשות לעצמו לקחת מונית פעם בשבוע הלוך חזור לארוחה משפחתית.

שלא יהיה ספק, אני בהחלט חושבת שצריך תחבורה ציבורית בשבת - אבל לא כי נראה לי שזה יקטין את מספר המכוניות הפרטיות, אלא כי אין סיבה שמי שאין לו כסף לאוטו/מונית יהיה כלוא באזור ברדיוס הליכה במשך יום וחצי בשבוע.

Reply

את כנראה צודקת morin July 17 2007, 11:09:24 UTC

אני חשבתי על זה בצורה האופיינית לי - "למה אני חושבת על רכב?" והתשובה הורכבה מקניות ומשפחה בסופ"שים.
אני חושבת שגם התפיסה הסטנדרטית של רכב כהכרח היא מניע חזק לרכישת רכב. כלומר, הנורמה היא שמי שיכול מחזיק רכב.

Reply

spelljammer July 17 2007, 11:40:02 UTC


אף אחד לא יקנה רכב רק כדי להגיע למשפחה בשבת. אבל זה עוד גורם בהחלטה.

במילים אחרות - כשהתחבורה הציבורית לא מספיק יעילה, לא מספיק תכופה, ולא זמינה בשבת (לדוגמא) זה מצטבר לכדי החזקת רכב פרטי.

ככל שיותר בעיות כגון אלו תבואנה על פתרונן, כך יותר אנשים יוותרו על רכבים פרטיים.

Reply

(The comment has been removed)


הארת את עיני ntopaa July 17 2007, 12:18:08 UTC
כתוב היטב. לינקקתי אליך מיד אחרי שסיימתי לקרוא.

יש כאן דברים שלא חשבתי עליהם בעבר. תודה!

Reply


בקצרה kakapo July 17 2007, 12:35:03 UTC


מסכימה אתך, בגדול. ועם פאר לגמרי.
ומפנה לסקירה מעניינת של רשת האוטובוסים בקוריטיבה שבברזיל, ככל הנראה מערכת התחבורה הציבורית היעילה והמוצלחת ביותר בעולם.

Reply


רק תשובה אחת - בינתיים freedomrider July 17 2007, 12:49:23 UTC
הנסיעה באגד או בדן יקרה יותר מהנסיעה בקונקס כיוון ששכר הנהגים בקווים המופרטים נמוך משמעותית משכר הנהגים בקווי אגד ודן.

אני ממליץ לברר מה קרה לנהגים בבאר שבע (שביתת מטרודן) - עם הפרטת התחבורה הציבורית שם פוטרו הנהגים מחברת התחבורה העירונית ז"ל, וגוייסו מחדש לעבודה כנהגים במטרו דן - בתנאי עבודה ושכר ירודים בהרבה. חלק מה"חסכון" הועבר, אולי, לנוסעים על ידי הורדת מחירי הנסיעה, אבל אני מניח שחלק גדול יותר עבר לבעלים של הקווים המופרטים, שבסה"כ צריכים להרוויח, לא?

Reply

אם כך morin July 17 2007, 12:59:12 UTC
.אני מעדיפה לשלם קצת יותר
.אבדוק את הנושא ואעדכן את הפוסט בהתאם בימים הקרובים
.תודה

Reply

Re: אם כך iod July 17 2007, 18:06:12 UTC
השאלה אם הורדת שכר הנהגים היא באמת האופציה היחידה להורדת עלות הנסיעה. נשמע לי מגוחך. לא יודע כמה נהגים מרוויחים באגד וכמה בקונקס, אבל ההפרש לא יכול להצדיק את ההפרשים במחירים עבור כמות הנוסעים שמסיע הנהג הזה בחודש. ההרגשה שלי היא שבאגד ובדן יש הרבה מאוד שומן מיותר, שלא נמצא דווקא על גופם של הנהגים.

Reply

Re: אם כך assafr July 17 2007, 19:05:46 UTC


יתכן שלא מדובר רק בעלות של נהגים אלא גם של כל עובדי התמיכה שמסביב. האם שכר גבוה-יחסית לאנשים אלה הוא "שומן" או לא - זו החלטה ערכית.

Reply


Leave a comment

Up